artikel

Persbericht schrijven: do’s en don’ts

Taal en communiceren

Als je een persbericht verstuurt, wil je natuurlijk graag dat media het oppakken. Maar redacties krijgen dagelijks ladingen e-mails binnen. Hoe voorkom je dat jouw persberichten ongelezen in de prullenbak belanden? 4 dingen die je niet moet doen én 4 dingen die wel werken. 

Persbericht schrijven: do’s en don’ts

Niet doen:

  • Het woordje ‘men’ gebruiken. Wie is men? Quote in plaats daarvan klanten, of een relevante vertegenwoordiger van je bedrijf.
  • Schrijven in de lijdende vorm. Probeer zoveel mogelijk actief te schrijven. Kies voor ‘Bedrijf X wint award’ in plaats van ‘Bedrijf X heeft award gewonnen’.
  • Reclametaal gebruiken. Je mag best trots zijn op het bedrijf waar je werkt, maar laat dat niet in iedere zin terugkomen, dat wekt alleen maar irritatie op.
  • CAPSLOCK GEBRUIKEN OM JE ONDERWERPSREGEL MEER OP TE LATEN VALLEN. Zo’n mail gaat linea recta de prullenbak in.

Wel doen:

  • Het kort en krachtig houden. Een goed persbericht is niet langer dan 1 A4’tje.
  • Een goede onderwerpsregel kiezen. Je kunt nog zo’n mooi persbericht hebben, maar als je onderwerpsregel slecht is, wordt de e-mail niet eens geopend en is al je werk voor niets geweest. Hoe kies je nu die perfecte titel? Tip: Focus je op het nieuws waarvan je wilt dat journalisten het oppakken.
  • Een goede foto toevoegen in de bijlage. Zeker voor online publicatie hebben journalisten altijd een foto nodig en ze zullen eerder geneigd zijn je bericht te plaatsen als je goed beeldmateriaal hebt bijgeleverd.
  • Nadenken over de doelgroep van je persbericht. Voor wie is het interessant? Bekijk dat van te voren en stuur gerichte mailings uit.

Wil je meer weten over het schrijven van een goed persbericht? Binnenkort verschijnt in de Vakbase een uitgebreid artikel met allerlei tips. 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels