artikel

Feedback ontvangen in 7 stappen

Taal en communiceren

Veel mensen voelen zich aangevallen als ze feedback of kritiek krijgen. Het volgende stappenplan maakt het je makkelijker om feedback te ontvangen. 

Feedback ontvangen in 7 stappen

1. Zie de feedback als een kans om je te ontwikkelen

Juist het krijgen van feedback laat je inzien welk effect jouw gedrag of jouw handelingen op anderen hebben. Als je feedback niet als afkeuring van jou als persoon zien, maar als handreiking om iets te leren, kun je veel aan feedback hebben en kun je er veel gemakkelijker mee omgaan.

2. Luister

Luister goed naar wat de ander je te zeggen heeft en schiet niet gelijk in de verdediging. Laat hem uitspreken en val hem niet in de rede. Zo nodig herhaal je aan het eind wat hij heeft gezegd om te kijken of je het goed begrepen hebt.

3. Stel vragen

Probeer er zo goed mogelijk achter te komen wat de ander precies bedoelt. Bedenk dat degene die feedback geeft, het misschien net zo moeilijk vindt om dit te doen als jij het vindt om de feedback te ontvangen. Het gevolg is dat feedback vaak in erg algemene bewoordingen wordt gegeven. Vraag daarom naar details en vraag om voorbeelden.

4. Vraag de ander wat hij wil bereiken

De enige manier waarop feedback zin heeft, is als je duidelijk is wat de ander wil. Als hij dat zelf niet duidelijk onder woorden brengt, vraag daar dan om door vragen te stellen als Heb je suggesties hoe ik het kan aanpakken?

5. Reageer op de feedback

Vat samen wat de ander heeft gezegd. Hiermee voorkom je misverstanden en laat je zien dat je de feedback hebt begrepen. Ben je het eens met de feedback, dan zeg je dat. Begrijp je de opmerkingen niet, dan laat je dat ook weten.

6. Zoek een oplossing

Soms lost het gesprek zelf al veel op. Soms is het nodig gezamenlijk concrete afspraken te maken. Als je van slag bent door de ontvangen feedback, kun je alles beter even laten bezinken. Als je emoties wat gezakt zijn, ben je veel beter in staat objectiever naar de opmerkingen te kijken. Je kunt dan alsnog besluiten of je je gedrag verandert of niet.

7. Bedank de ander voor de feedback

Waardeer het dat de ander de moeite heeft genomen je de feedback te geven. Over iemand roddelen tegen een collega is vaak een stuk makkelijker dan op iemand afstappen. Bovendien laat de ander door het geven van feedback zien dat hij je serieus neemt.

Tips voor het ontvangen van feedback

  • Blijf rustig en probeer je te ontspannen
  • Luister naar wat de ander te zeggen heeft
  • Zie de kritiek niet als een afwijzing van jou als persoon
  • Schiet niet in de verdediging
  • Gun het jezelf dat je fouten mag maken
  • Vermijd een machtsstrijd

Bron: Secretaresse Assistent Wijzer – Assertiviteit

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels