artikel

De kunst van het presenteren: 6 tips

Taal en communiceren

Vroeg of laat sta je voor de uitdaging je verhaal te  doen voor publiek. Hoe zorg je ervoor dat je presentatie een succes wordt? Miranda Kampers noemt zes belangrijke factoren om rekening mee te houden.

De kunst van het presenteren: 6 tips

1. Communiceren met een klik

Of je een klik met je publiek weet te bewerkstelligen hangt vooral af van de manier waarop je communiceert. Met je verhaal zelf breng je met name de inhoudelijke boodschap over en je verbale en non-verbale communicatie samen zijn erop gericht contact te maken. Zo kom je krachtiger over als je op het podium ruimte inneemt en beweging en stilstand afwisselt. Wanneer je je voeten iets uit elkaar plaatst, je knieën licht buigt en je handen losjes langs je lichaam houdt, dan kom je zelfverzekerd en open over. Zorg altijd dat je oogcontact houdt met je publiek. Met gebaren kun je je gehoor bij de les houden, maar te veel bewegingen leiden juist weer af. Je kunt met een afwisseling in je stemvolume en intonatie bepaalde passages benadrukken en zorgen voor verlevendiging van je verhaal.

2. Kracht van kleding

Je publiek zal altijd letten op je uiterlijk. Meteen vanaf het betreden van het podium is die eerste indruk er. Met je kapsel, je kledingstijl en je kleuren zend je een boodschap uit. Een mantelpakje is zakelijker dan een jurk en rood is krachtiger dan roze. Het is jouw uitdaging om daarin bij jezelf te blijven en je toch te richten op je publiek. Kies je kleding zorgvuldig, passend bij de gelegenheid en het publiek én jouw eigen stijl en smaak.

3. Voorwerk tot in de puntjes

Een goede voorbereiding is de helft van je succes. Duik in je publiek om je verhaal aan te laten sluiten op hun wens of probleem. Kies ondersteunende middelen als PowerPoint, Prezi, een film of demonstratie. Bedenk daarbij dat een beeld meer zegt dan duizend woorden en maak dus geen PowerPoints waar hele volzinnen in staan, maar gebruik steekwoorden en duidelijk beeldmateriaal. Als je geen toeters en bellen kunt gebruiken, wees dan beeldend via metaforen en storytelling. Vertel een sprookje dat een soortgelijke boodschap heeft of haal gegevens uit de geschiedenis van je bedrijf om een beeld neer te zetten. je publiek vindt een verhaal vaak leuker dan een droge uiteenzetting van feiten.

4. Van eerste indruk tot en met afsluiting

Met een goede structuur in je verhaal help je het publiek je verhaal te volgen en bied je jezelf steun voor een lopend betoog. Hanteer voor de opbouw van je presentatie een simpel format: inleiding, kern en slot. Eerst vertel je wat je gaat vertellen, dan vertel je het en ten slotte vertel je wat je hebt verteld. Dat is je kapstok en jij hangt er van alles aan om het tot je eigen optreden te maken. De bekende marketeer en auteur Seth Godin oppert tien minuten als ideale spreektijd voor een pakkend verhaal. Laat je verhaal binnenkomen met humor of charme. De kracht van je presentatie zit nog steeds in jou. Begin pas met spreken als er rust in de zaal is.

5. Houd het menselijk

Presenteren blijft mensenwerk. Je kunt je emoties en gevoelens niet uitzetten. Hoe goed je je ook voorbereidt, je moet er wel gaan staan. Bedenk dat je eventuele angst beter kunt accepteren. Als je toelaat dat je de tekst niet voor honderd procent hoeft te reproduceren, dan levert die gedachte je een meer ontspannen houding op. Je kunt je beter concentreren op je werkelijke optredne, waardoor je een betere performance neerzet. Kijk met humor naar je onzekerheid, relativeer die en je gedrag zal zekerder overkomen.

6. Durf te improviseren

Oefen je verhaal voor de spiegel en laat de woorden eens vanzelf komen, kijk niet steeds in je tekst. Aan de hand van spreekkaartjes met kernwoorden kun je tijdens je optreden je verhaallijn vasthouden, maar heb je toch ruimte om te improviseren en daardoor het contact met het publiek te houden. Vertrouw verder op je kennis: alleen jij weet wat je wilt zeggen en hoe je bijstuurt in je verhaal. Durf het over een andere boeg te gooien als je voelt dat een wijziging beter aansluit, bijvoorbeeld door met je publiek in gesprek te gaan. Zorg wel dat je strak regisseert. Jij bepaalt het moment dat de zaal meepraat en jij alleen bepaalt wanneer jouw verhaal weer verder gaat.

Deze tips komen uit het boek De beste versie van jezelf van Miranda Kampers. Aanrader! Ook interessant: onze training Steeds de beste versie van jezelf.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels