artikel

4 vuistregels voor feedback

Taal en communiceren

Goede feedback geven is een kunst. Maar als je een goede speler bent in het feedbackspel wordt het voor jezelf en de ander steeds leuker. Deze vier vuistregels helpen je daarbij.

4 vuistregels voor feedback

1. Spreek over het gedrag en niet over de persoon

Leg de nadruk bij het geven van feedback op het gedrag in een bepaalde situatie. Verwijs naar wat iemand doet, niet naar wat of wie hij is. Je kunt bijvoorbeeld beter zeggen dat iemand overheersend sprak, dan dat hij overheersend is.

2. Geef waarnemingen in plaats van interpretaties

Waarnemingen verwijzen naar wat we kunnen zien of horen in het gedrag van anderen. Interpretaties zijn voor rekening van de waarnemer erg subjectief en ze kunnen verkeerd zijn. Daar komt bij dat het maken van veronderstellingen over het waarom van iemands gedrag ons belemmert om echt te luisteren naar wat iemand zegt.

3. Houd beschrijving en oordeel gescheiden

Beschrijven is een proces van rapporteren wat er gebeurt, terwijl een oordeel verwijst naar een uitspraak in termen van goed-slecht, mooi-lelijk, juist-onjuist. Bij de presentatie van feedback kun je beter de beschrijving en het oordeel scheiden. Je geeft eerst aan wat de ander doet (beschrijving) en vervolgens hoe je daar tegenover staat (oordeel). Bijvoorbeeld: ‘Jij bent te traag’ kan omgezet worden in ‘Je hebt in de afgelopen week driemaal je werk niet op tijd afgemaakt. Dat leidt tot vertragingen binnen de administratie die ik storend vind.’

4. Geef niet te snel adviezen

Aangedragen adviezen zullen je door de ander niet altijd in dank worden afgenomen. Wanneer de ander de gelegenheid krijgt zelf over een oplossing mee te denken wordt de kans op acceptatie groter.

Bron: Het projectassistentboek, jouw rol en positie in projecten van Pieter Hoekstra, Peter Vos en Jakob Zwindeman. Het boek is hier te koop. 

Verdieping

Hoe je op een ontspannen en vriendelijke manier feedback geeft – en krijgt – is ook onderdeel van deze trainingen:

Professioneel mondeling communiceren (3-daagse) en
Tactvol en helder communiceren (2-daagse)

Naast handige tips ga je zelf ook oefenen onder begeleiding van een professionele actrice.

Meer lezen over effectief mondeling communiceren?

Zo leer je communiceren zonder verwijten of oordelen

8 keer constructief communiceren

De kunst van het nee zeggen (pdf)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels