artikel

4 stappen van geweldloze communicatie

Taal en communiceren

De samenwerking met je collega’s verloopt niet prettig. Hoe maak je dit bespreekbaar, zonder dat je vervalt in oordelen en verwijten? Geweldloze Communicatie is een methode waarmee je dit op een professionele manier kunt aanpakken.

4 stappen van geweldloze communicatie

Stel: je bent rustig aan het werk. Om 16.30 uur komt je manager met een grote stapel werk op de proppen. Hij zegt dat het vandaag af moet zijn. Dit geeft je stress, want om 17.00 uur moet je naar huis om de kinderen op te halen. Het gaat je nooit lukken om deze klus goed en zorgvuldig uit te voeren. Waarom levert hij het werk niet wat eerder aan? Een ander voorbeeld: op jouw afdeling wordt er veel gekletst over privézaken. Om 17.00 uur sluit iedereen zijn computer af, en gaat naar huis. Jij blijft achter om al het achterstallige werk af te ronden. Dit maakt je boos. Waarom werken je collega’s niet iets harder, zodat iedereen op tijd naar huis kan?

Voorkom dat de bom barst

Jenny Giezeman, trainer bij Ai-opener, vertelt dat dit soort frustraties veel voorkomen, en dat je van nature gewend bent om vanuit je oordeel en je eigen interpretatie te reageren. “Je bent boos of teleurgesteld. Alles wat je vanuit jouw eigen oordeel of gedachte zegt, klinkt als een eis. Je kunt er ook voor kiezen om niets te zeggen, en je gevoelens te onderdrukken. Maar die opgekropte energie moet er een keer uit. Dit betekent dat de bom op een ander moment barst. Met Geweldloze Communicatie leer je om alle informatie te ordenen. Zo kom je erachter waar het jou of jouw collega’s écht om gaat, en lukt het om de situatie zonder verwijt of oordeel te bespreken.”

4 stappen van Geweldloze Communicatie

Het model van Geweldloze Communicatie is ontworpen door de Amerikaanse psycholoog Marshall B. Rosenberg. Het is gebaseerd op vier stappen. Trainer Jenny Giezeman licht elke stap kort toe.

1. Waarneming

Een waarneming is gebaseerd op feiten, bijvoorbeeld: ‘ik zie, ik hoor of ik lees…’ Jenny: “Mensen vinden het soms moeilijk om objectief de feiten weer te geven. Ze zeggen bijvoorbeeld: ‘Ik zie dat je slordig of onvakkundig bent’. Dat is een oordeel. Het is de kunst om bij de feiten te blijven. Wat zegt of doet iemand waardoor jij hem slordig of onvakkundig vindt?”

2. Gevoel

Spreek je gevoel uit, bijvoorbeeld: ‘ik voel me boos of onzeker’ Jenny: “De valkuil is dat je je gevoel verwart met je gedachten. Dus: ‘Ik heb het gevoel dat dit een zinloos gesprek is’. Helpend om elkaar te begrijpen is: ‘Ik ben bang dat dit gesprek me onvoldoende oplevert’.

3. Behoefte

“Het is de kunst om een behoefte niet te verwarren met de oplossing of de strategie, waarmee je jouw behoefte wilt invullen. Dus niet: ‘ik heb behoefte aan salarisverhoging’. De werkelijke behoefte is erkenning en waardering. Loonsverhoging is een mogelijke oplossing.”

4. Verzoek

“Dit betekent dat je concreet bent over wat je van de ander vraagt. Je zegt wat je wel wil in plaats van wat je niet wil. En je accepteert zowel een ‘ja’ als een ‘nee’ op je verzoek. Als je alleen een ‘ja’ wilt horen, is je vraag geen verzoek maar een eis. Vervolgens is het zaak om oprecht nieuwsgierig te zijn naar wat de ander voelt en belangrijk vindt. Misschien heeft je collega geen tijd om je te helpen bij de voorbereidingen van een groot congres, maar kan ze je wel op een andere manier ontlasten. Luister oprecht naar de oplossingen die de ander aandraagt.”

In de training Tactvol en helder communiceren krijg je zelfinzicht én inzicht in het gedrag van de ander. Zo leer je beter communiceren voor een goede samenwerking.

Ook in de training Professioneel mondeling communiceren komen onderwerpen als het verschil tussen waarnemen in interpreteren en de LSD-methode (Luisteren, Samenvatten, Doorvragen) aan bod.

Reageer op dit artikel