nieuws

Aandachtig luisteren loont

Taal en communiceren

Goed luisteren naar je collega’s/medewerkers is een kunst en tegelijkertijd een voorwaarde voor goede communicatie. Maar niet iedereen beheerst de kunst. Lees de aanbevelingen en ontdek dat luisteren meer is dan toehoorder zijn.

– Luisteren is een actieve bezigheid. Het vraagt wilskracht, energie, discipline en concentratie.

– Wie luistert, leert. Wie zelf praat blijft hooguit op het bestaande kennisniveau.

– Praat in een gesprek nooit meer dan half zo veel als je gesprekspartner.

– Je kunt iemand geen groter compliment maken dan door intensief en oplettend naar hem of haar te luisteren.

– Als je geduldig luistert, is je gesprekspartner eerder geneigd om je woorden serieus te nemen.

– Al luisterend leer je het standpunt van de ander beter kennen. Op basis daarvan kun je zelf je boodschap beter overbrengen en heb je meer grond voor je argumenten.

– Wees meer dan een toehoorder. Denk tijdens het luisteren aan niets anders, laat je eigen gedachten en gevoelens niet de overhand krijgen en concentreer je volledig op je gesprekspartner.

– Wees niet vooringenomen, treed de ander welwillend en vriendelijk tegemoet. Hij/zij zal daardoor meer ontspannen, preciezer en overtuigender zijn/haar verhaal doen en ook niet de noodzaak voelen om zich hard op te stellen.

– Neem niet direct het woord als de ander even stil valt. Luisteren is ook de vaardigheid om te kunnen zwijgen.

Reageer op dit artikel