nieuws

Blogger riskeert ontslag

Taal en communiceren

Meer dan een derde van de bloggers riskeert de woede van hun werkgever omdat ze gevoelige of schadelijke informatie over hun werkgever, werkplek of collega’s op het internet zetten. Bloggers die denken dat zij hun gedachten en meningen daarover zonder consequenties kunnen ventileren trekken aan het kortste eind.

Meer dan een derde van de bloggers riskeert de woede van hun werkgever omdat ze gevoelige of schadelijke informatie over hun werkgever, werkplek of collega’s op het internet zetten.
Uit Brits onderzoek van Croner blijkt dat 39 procent van de werknemers die een persoonlijke weblog bijhouden daarop misprijzende teksten over hun werk plaatsen.

Volgens Gillian Dowling, technisch consultant van Croner, is dit hetzelfde probleem als zich in de begindagen van de e-mail voordeed. ‘Toen e-mail in de jaren ’90 zijn intrede deed, hadden werknemers een vals gevoel van veiligheid. Onbeschofte, boze of anderszins onbetamelijke berichten, waren aan de orde van de dag omdat ze in een impuls verzonden werden. Pas later werd werknemers geleerd e-mails te beschouwen als een gewone brief en dezelfde regels in acht te nemen.’

Bloggers die denken dat zij hun gedachten en meningen daarover zonder consequenties kunnen ventileren in een weblog, kunnen nog wel eens van een koude kermis thuiskomen. ‘Als de blog een dermate negatieve impact op het imago van de onderneming heeft dat het wederzijdse vertrouwen tussen werknemer en werkgever wordt aangetast, kan dat in het uiterste geval leiden tot ontslag. Denk aan gevallen waarin mensen gevoelige informatie, financiële gegevens of informatie omtrent nieuwe producten op hun weblog plaatsen. Daarnaast kan een blog als bewijs dienen in andere zaken, zoals discriminatie en pesterijen op de werkvloer’, stelt Dowling.

Omdat steeds meer mensen bloggen, stelt ze voor dat het internetbeleid van ondernemingen uitgebreid wordt naar bloggen en het onthullen van gevoelige informatie op internet. Vooral mensen die toegang hebben tot gevoelige informatie zou gevraagd kunnen worden een geheimhoudingsovereenkomst te tekenen, waarin expliciet melding wordt gemaakt van blogactiviteiten.

Een blog heeft overigens ook voordelen: zo kan een bedrijfsblog bijvoorbeeld een goede stimulans zijn voor de creativiteit van enthousiaste werknemers.

Bron: Managersonline.nl

Reageer op dit artikel