nieuws

Clichés in correspondentie niet klantvriendelijk

Taal en communiceren

Het begin van een brief trekt veel aandacht, net als het eind. Jammer om die plaatsen te verspelen met loze clichés als ‘naar aanleiding van’ en ‘refererend aan’.

Het begin van een brief trekt veel aandacht, net als het eind. Jammer om die plaatsen te verspelen met loze clichés als ‘naar aanleiding van’ en ‘refererend aan’.

Waarom verspeel je het begin van je brief met dergelijke clichés? Ook al klinken ze vertrouwd, clichés voegen inhoudelijk niets aan je brief toe. Bovendien maken ze op de lezer van jouw brief vaak een ongeïnteresseerde en routineuze indruk. En ten slotte … de clichés komen zeker niet klantvriendelijk over! Maar wat kun je dan wel goed gebruiken?

Voorbeelden

  • Begin je brief met een bedankje, bijvoorbeeld wanneer je een offerte mag uitbrengen: ‘Hartelijk dank voor de aanvraag van een offerte voor een printer en twee beeldschermen. Wij doen u daarvoor graag ons prijsvoorstel.’
  • Kondig direct het onderwerp van je brief aan: ‘Onlangs ontvingen wij uw inschrijvingsformulier voor ons Management Support Event. Daarop ontbraken nog enkele gegevens. Omdat wij uw inschrijving graag goed en volledig willen verzorgen, graag uw aandacht voor het volgende.’
  • Doe meteen de belangrijkste mededeling: ‘U heeft bij ons een klacht ingediend over de lift die wij onlangs in uw bedrijfspand hebben vervangen. Uiteraard vinden wij het vervelend dat deze lift een storing heeft vertoond.’

Wil je meer ideeën opdoen? Kijk dan op managementsupport.nl > Secretaresse Assistent > Correspondentie

Reageer op dit artikel