nieuws

Communicatie tussen afdelingen kan beter

Taal en communiceren

Werk jij graag samen met je eigen team of liever met andere afdelingen? Uit de Nationale Tevredenheidsindex blijkt dat werknemers aan hun eigen team de voorkeur geven. Met andere afdelingen samenwerken vinden ze duidelijk vervelender. Dat ligt vaak aan de communicatie tussen afdelingen.

Werk jij graag samen met je eigen team of liever met andere afdelingen? Uit de Nationale Tevredenheidsindex blijkt dat werknemers aan hun eigen team de voorkeur geven. Met andere afdelingen samenwerken vinden ze duidelijk vervelender. Dat ligt vaak aan de communicatie tussen afdelingen.

De relatie met de directe collega’s waarderen werknemers volgens het onderzoek met een 7,8. Maar de samenwerking met collega’s van andere afdelingen kreeg maar een magere 5,7. Ook de samenwerking binnen de eigen afdeling wordt gewaardeerd, een 7,3, in tegenstelling tot de samenwerking binnen de hele organisatie: een 6,3. Herken je deze scores, dan schort er op jouw werk waarschijnlijk iets aan de communicatie tussen de afdelingen.

Andere afdelingen zijn vaak onbekend terrein. Die collega’s zie je minder vaak en ze hebben andere doelstellingen. Omdat je niet op de hoogte bent van de gang van zaken daar kan er gemakkelijk onduidelijkheid en irritatie ontstaan.

Het is daarom verstandig de rest van de organisatie te laten weten waar je mee bezig bent, hoe je dingen doet en waarom dat zo gaat. Dat verbetert de verstandhouding tussen afdelingen, en het is ook nog eens leuk om meer van elkaar te weten.

Reageer op dit artikel