nieuws

Een oppepper voor je brieven

Taal en communiceren

Een zakelijke brief is het visitekaartje van je organisatie. Toon en taalgebruik bepalen de indruk die de lezer van de brief van je organisatie krijgt. Kijk daarom nog eens naar de volgende schrijfadviezen en pep je brieven ermee op.

Een zakelijke brief is het visitekaartje van je organisatie. Toon en taalgebruik bepalen de indruk die de lezer van de brief van je organisatie krijgt. Kijk daarom nog eens naar de volgende schrijfadviezen en pep je brieven ermee op.

– Kies de toon die past bij de relatie. Sla geen joviale toon aan tegen een hogergeplaatste, een bevelende toon tegen een ondergeschikte of een corrigerende toon tegen een klant.
– Vermijd cliché’s, vooral in intro’s en afsluitingen. Probeer andere eerste zinnen te bedenken dan ‘Refererend aan …’, ‘In antwoord op uw schrijven …’ of  ‘Hierbij ontvangt u …’
– Stel de lezer centraal. Spreek hem aan met u en uw.
– Schrijf concreet. Vermijd vage woorden en vage tijdsaanduidingen zoals ‘een dezer dagen’ of ‘binnenkort’.
– Schrijf korte zinnen.
– Schrijf positief. Leg bijvoorbeeld het accent op een oplossing (volgende week dinsdag; uiterlijk 17.00 uur) in plaats van op het probleem (helaas kunnen wij niet eerder dan …).

Reageer op dit artikel