nieuws

Laat de klant lekker meedenken

Taal en communiceren

Consumenten mee laten denken en mee laten beslissen bij het ontwerpen van nieuwe producten. Geen revolutionair idee, maar de laatste tijd gebeurt het wel steeds vaker.

Consumenten mee laten denken en mee laten beslissen bij het ontwerpen van nieuwe producten. Geen revolutionair idee, maar de laatste tijd gebeurt het wel steeds vaker.

Nieuw is het zeker niet. Al in 1909 vroegen Amerikaanse boeren aan de fabrikanten van machines om een vrachtwagen waarvan het achterste deel losgekoppeld kon worden. Tien jaar later werd de zo succesvolle pick-up truck gelanceerd.

De laatste tijd echter breekt het meedenken van klanten pas serieus door. BMW introduceert in zijn nieuwste modellen steeds meer telematica, de combinatie van telecommunicatie en computertechnologie. De fabrikanten hebben het niet zelf bedacht, maar werden op het idee gebracht door consumenten. Op deze wijze kwamen ook Bell, een Amerikaanse fabrikant van helmen, en spelletjesmaker Electronic Arts met nieuwe producten. En steeds meer bedrijven nemen hun voorbeeld over.

Hoe organiseren bedrijven dit? BMW begon twee jaar geleden met een toolkit op zijn website. Hiermee konden consumenten aangeven welke diensten en producten ze in een auto zouden wensen. Zo’n duizend reacties kwamen hierop binnen. Daarop vroeg BMW vijftien consumenten om naar het hoofdkantoor te komen. Sommige van hun ideeën zijn nu al verwerkt in de nieuwste prototypes,. BMW zegt dat de vondsten van klanten zo’n groot succes zijn, dat men hiermee doorgaat.

Reageer op dit artikel