nieuws

Nederlanders kochten in 2004 meer mannenbladen

Taal en communiceren

Nederlanders hebben het afgelopen jaar meer tijdschriften gekocht. In 2004 werden er gemiddeld 21,3 miljoen maand- en weekbladen verkocht. Dat zijn er 116.000 meer dan in het jaar daarvoor.

Nederlanders hebben het afgelopen jaar meer tijdschriften gekocht. In 2004 werden er gemiddeld 21,3 miljoen maand- en weekbladen verkocht. Dat zijn er 116.000 meer dan in het jaar daarvoor.

De sterkste groei was vorig jaar te zien bij mannenbladen. Het aantal verspreide exemplaren groeide met 16 procent. Vooral nieuwkomer Quest en Playboy deden het goed. Van het wetenschapsblad Quest werden vorig jaar per maand 125.000 stuks verkocht.

Actief leven
Ook bij tijdschriften over een actief leven ging de verkoop goed. Het blad Toeractief zag de verkoop met 61 procent stijgen, de oplage van Body & Mind groeide met een kwart. Bij Runner’s World was de oplagegroei 12 procent en bij het blad Gezondheid 7 procent.
Gezinsbladen vormen het grootste segment onder de tijdschriften, de verspreide oplage is daar 5,8 miljoen. De oplage van de woon-, tuin- en doe-het- zelfbladen steeg met 11 procent, die van de damesbladen met 4 procent en het jongerenbladensegment groeide 3 procent.

Reageer op dit artikel