nieuws

Positieve woordkeuze

Taal en communiceren

Je organisatie heeft een fout gemaakt en jij krijgt een boze brief die je moet beantwoorden. Daarop kun je het best positief reageren.

Je organisatie heeft een fout gemaakt en jij krijgt een boze brief die je moet beantwoorden. Daarop kun je het best positief reageren.

JUISTE TOON

Reageren op een boze brief is niet makkelijk, zeker als de afzender terecht klaagt. Maar met een positieve toon en woordkeuze in je brief kun je al wat goedmaken. Een negatieve toon in brieven kan onzekerheid en incompetentie uitstralen, niet echt de indruk die je wilt achterlaten bij een zakelijke relatie. Bovendien is het niet raadzaam de aandacht nog eens extra op de problemen te vestigen. Positieve woorden komen professioneel over en geven aan dat je oplossingsgericht bent.

WOORDKEUZE

Vergelijk de volgende zinnen en woorden:
Negatief:
‘Wij betreuren het dat uw ervaring met onze organisatie voor u aanleiding was om ons te schrijven.’
Positief:
‘ Wij stellen het op prijs dat u ons heeft geschreven over uw ervaring met onze organisatie.’

Negatief   Positief   
misbruik    tevreden   
helaas    enthousiast   
fouten    betrouwbaar   
wij betreuren het dat    wij zijn het met u eens dat   
irritatie    attent   
onjuist    op prijs stellen   
problemen    graag   
moeilijkheden    kwaliteit   
misverstand    deskundig   

Reageer op dit artikel