nieuws

Ruzie door e-mail

Taal en communiceren

Ook wel eens ruzie gehad omdat een collega jouw e-mailbericht verkeerd opvatte? Uit een enquête van Yahoo onder 126.000 e-mailers blijkt dat berichten vaak verkeerd worden begrepen.

Ook wel eens ruzie gehad omdat een collega jouw e-mailbericht verkeerd opvatte? Uit een enquête van Yahoo onder 126.000 e-mailers blijkt dat berichten vaak verkeerd worden begrepen.

Verkeerde interpretatie
Veel mensen hebben moeite met het interpreteren van een e-mail. Dit blijkt uit de enquête van Yahoo. Een aantal van de ondervraagden gaf toe wel eens ruzie te hebben gehad vanwege het verkeerd opvatten van een e-mailbericht.
Een aantal tips om te voorkomen dat iemand jouw bericht verkeerd opvat:

  • Let op de toon van je e-mail. Lees hem voor het versturen nog een keer door.
  • Als je niet begrijpt wat iemand bedoelt, vraag dan om uitleg.
  • Wees niet snel beledigd door een harde e-mail. Reageer niet meteen maar bedenk of het bericht ook anders bedoeld kan zijn.
  • Stuur geen mails als je boos bent.
  • Wees beknopt. Wanneer mensen van een beeldscherm lezen, nemen ze 25 procent minder op dan van papier.
  • Kijk uit met wat je zegt.

Reageer op dit artikel