nieuws

Klantvriendelijk schrijven

Taal en communiceren

PRAKTISCHE RICHTLIJNEN

  • Doe gewoon. Het liefst gebruik je geen woorden of formuleringen die je in een zakelijk gesprek ook niet zou gebruiken. Schrijf dus niet overdreven formeel, maar kies voor vlottere alternatieven.
  • Wees to-the-point. Beperk je tot de essentiële informatie door kernachtig te formuleren en niet onnodig uit te wijden. Vertel de klant niet wat hij al weet (‘In uw brief van … stelde u ons de vraag … ‘) maar verschaf alleen die informatie die hij echt nodig heeft.
  • Schrijf lezersgericht. Probeer zoveel mogelijk vanuit het perspectief van de lezer te schrijven (‘U ontvangt…’ in plaats van ‘Wij sturen…’). Je lezer is meestal een leek op jouw vakgebied, vermijd daarom bij het formuleren van je zinnen moeilijke vaktermen. Is het gebruik van vakjargon onvermijdelijk, dan kun je de termen definiëren.
  • Schrijf persoonlijk. Je wilt de lezer niet het gevoel geven een nummer te zijn. Door het gebruik van standaardzinnen (Naar aanleiding van…’) gebeurt dit al snel, ze komen routineus over. Hetzelfde geldt voor afkortingen.
    Door in de u- en ik-vorm te schrijven wordt een brief een stuk persoonlijker. Met ‘u’ voelt de klant zich rechtstreeks aangesproken, en door de ik-vorm krijgt hij het idee met een persoon en niet een bedrijf van doen te hebben.
Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels