nieuws

Assertief optreden is…

Taal en communiceren

Beheerst optreden

Laat je kwaadheid niet de boventoon voeren als je kritiek gaat geven. Daarom is het vaak beter niet direct op anderen af te stappen of meteen te reageren als je onheus benaderd wordt. Door even af te koelen kun je zelf ook een beetje afstand nemen, de zaak wat objectiever benaderen, zo kun je je onder meer afvragen of je misschien zelf niet te onduidelijk bent geweest in wat je van de ander verlangde. Bovendien is de kans groot dat wanneer je te emotioneel bent, de ander geërgerd raakt door je manier van optreden en niet goed naar je argumenten luistert.

Het juiste tijdstip
Geef kritiek zo snel mogelijk na de fout die is gemaakt of het gedrag dat storend is, maar doe dat nooit in het bijzijn van anderen (en nadat je even bent afgekoeld). Het is ook beter om grondige kritiek niet aan het eind van de dag of vlak voor het weekend te geven. Mensen die wat onzeker zijn hebben vaak de neiging er te veel over te tobben. Als je de kritiek ’s ochtends of aan het begin van de week geeft, kun je er later nog eens luchtig op terugkomen. Ook kun je mogelijk nog een compliment uitdelen voor taken die wél goed afgerond werden.

Wacht  niet te lang
Wacht niet te lang met je kritiek. Ten eerste omdat je anders zelf te geïrriteerd kunt blijven, ten tweede omdat anders het gevaar bestaat dat de bekritiseerde inmiddels als weer veel goede initiatieven heeft ontplooid.

Geef fundamentele kritiek altijd onder vier ogen
Geef kritiek niet in het bijzijn van anderen, en zéker niet in het bijzijn van klanten. Doe dat altijd achter de schermen, onder vier ogen.

Wees specifiek
Breng helder en duidelijk onder woorden wat precies je commentaar is en waarom je het aan de orde stelt. Wees zo concreet mogelijk. Bijvoorbeeld: ‘Je hebt deze week als drie keer een uur geluncht’. In plaats van: ‘Je houdt je niet aan de lunchtijd’.

Spreek in de ‘ik’-vorm
Geef je persoonlijke mening en verschuil je niet achter de mening van anderen. Door in de ik-vorm te spreken stel je bovendien je eigen indrukken ter discussie.

Geef suggesties
Laat het niet bij kritiek alleen, maar geef ook suggesties wat de ander naar jouw mening beter zou kunnen doen.

Overdrijf niet
Pas op voor de woorden ‘nooit’ en ‘altijd’.

Rond af met duidelijke afspraken
Laat aan het einde van het gesprek geen misverstand bestaan over wat beide partijen nu voortaan van elkaar verwachten. Spreek af wanneer en hoe de afspraak zal worden gecontroleerd.

Lees ook
Constructief reageren op kritiek
Heibel
Hoe assertief ben jij?
Verschillende soorten agressie
Kritiek op je functioneren? Zo ga je ermee om

Verdieping
Verander je afdeling met complimenten [vakbase]
Effectief assertief [training]
Assertiviteit [boek]
Onderhandelen en conflicthantering [boek]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels