nieuws

Zo reageer je op kritiek

Taal en communiceren

De eerste, bijna instinctieve reactie van mensen op iemand die een nieuwe koers wil varen: weerstand, in de vorm van stevige kritiek. Hoe ga je daarmee om? Blijf uit het defensief en laat maar komen, die kritiek. 1. Toon interesse, geen irritatie De grootste fout bij kritiek is meteen in de contramine gaan (‘moet jij […]

De eerste, bijna instinctieve reactie van mensen op iemand die een nieuwe koers wil varen: weerstand, in de vorm van stevige kritiek. Hoe ga je daarmee om? Blijf uit het defensief en laat maar komen, die kritiek.

1. Toon interesse, geen irritatie

De grootste fout bij kritiek is meteen in de contramine gaan (‘moet jij zeggen!’) of bagatelliseren (‘even rustig a.u.b.’). Toon geen irritatie, maar oprechte belangstelling: ‘Mmmm, interessant.’

2. Schrap ‘nee’ uit je woordenboek

Reageren op kritiek met ‘Nee, ik dupeer niemand’, is vragen om een welles-nietes. Met een diplomatiek ‘Ja, ik begrijp wat je dwarszit’ ontwapen je bijna elke criticaster. Dat voorkomt bekvechten.

3. Ga een trapje hoger of lager staan

Letterlijk ingaan op kritiek werkt zelden. Het kost veel tijd en stemt nooit tevreden. Reageer ook niet op bijvoeglijke naamwoorden (ons computersysteem te oud, hoezo te oud?). Leg liever uit wat je wilt en waarom.

4. Reframe

In alle kritiek zit een wens verpakt. Mensen weten snel wat ze niet willen, maar wat ze wel willen vergt meer denkwerk. Wat negatief begint, eindigt positief als je vraagt: ‘Wat wil je eigenlijk zelf?’

5. Liever kritiek vooraf dan achteraf

Om te voorkomen dat je tijdens de vergadering overspoeld wordt door kritiek, is het verstandig om van tevoren je idee met collega’s door te spreken zodat je mogelijke bezwaren vast kunt wegnemen.

Verdieping

Meer weten over het omgaan met kritiek en het winnen van een discussie? Lees dan het artikel ‘Discussie? Laat je niet aftroeven’ van Peter van der Geer in het nieuwe nummer van Management Support. Het blad verschijnt op 3 februari. 

Opbouwende kritiek geven (Vakbase)
Tactvol communiceren (training)

Reageer op dit artikel