nieuws

Hoe gevoelig ben jij voor emotionele besmetting?

Taal en communiceren

Tip 1: Bewustzijn

Wees je bewust van wat de ander in je losmaakt. Op het moment dat je dat opmerkt, stijg je boven de emotionele besmetting uit. Je kunt dan zeggen: ‘Ik voel me geraakt, maar ik er laat er mijn dag niet door beïnvloeden.’

Tip 2: Afstand
Merk je dat de ander je sterk raakt, neem dan emotioneel wat afstand. Dat kun je doen door bijvoorbeeld bewust te denken: ‘Dit is niet mijn gevoel of probleem, maar dat van de ander.’ Voel je niet schuldig om zo’n gedachte. Je hoeft niet per se de hele tijd mee te leven met iemand om er toch voor diegene te zijn.

Tip 3: Jouw rol
Ben je zelf boos of gestrest, sta dan stil bij wat dat met je omgeving kan doen. Erover praten mag gerust, maar doe het niet te lang en niet teveel. Probeer je in plaats daarvan te focussen op het oplossen van het probleem, want te lang stilstaan bij al die problemen kost je dagelijks veel werkplezier. Het is belangrijk om op een andere manier te kijken naar gebeurtenissen op je werk. Dat zorgt ervoor dat je ook anders gaat reageren. Wil je leren hoe je dat doet? Schrijf je dan in voor de workshop Anders denken, anders reageren op de Management Support Workshopdagen.

Meer informatie

3 voordelen van humor op de werkvloer
Hoe emotioneel intelligent ben jij?
Training: Bewust mondeling communiceren

Reageer op dit artikel