nieuws

Wat te doen tegen cyberpesten

Taal en communiceren

Een half miljoen werknemers zijn het slachtoffer van pesten. Sociale media, mobiele telefoons en e-mail hebben pestkoppen de mogelijkheid gegeven om hun slachtoffer altijd en overal lastig te vallen. Vijf tips om daar mee om te gaan.

Wat te doen tegen cyberpesten

Tips tegen cyberpesten

1) Benoem het probleem – Iedereen heeft recht op een veilige en gezonde werkplek en pesten hoort daar niet bij. Pesten is niet een geintje waar je tegen moet kunnen. Pesten is beschadigend; wie wordt gepest, is vaker ziek, voelt zich minder inzetbaar en is minder productief. Door het probleem te benoemen, weet het slachtoffer dat het niet aan hem ligt en kan hij of zij de kracht vinden om de nodige stappen te nemen.

2) Blijf kalm – Hoewel de mail misschien vol kwetsende onwaarheden of venijnigheden staat, probeer je niet emotioneel te laten raken. Dit zegt niets over jou, maar alles over de pester. Laat je niet verleiden om mee te gaan in het gedrag en op jouw beurt een mail of bericht vol vuilbekkerij te sturen of te plaatsen. Het beste is om een pester te negeren. Moet je uit de aard van het werk contact hebben met de pester, hou je antwoord dan zakelijk.

3) Reageer niet meteen – Gun jezelf even de tijd om te bekomen van de eerste emoties. Dit helpt je om inhoudelijk te reageren. Uit onderzoek blijkt dat slachtoffers die zakelijk blijven, eerder worden geloofd en meer steun krijgen dan mensen die geëmotioneerd hun verhaal doen.

4) Geef je grenzen aan – Laat de cyberbully weten dat je niet gediend bent van zijn of haar manier van doen en dat je wilt dat dit stopt.

5) Meld pesterijen binnen de organisatie – Hoe langer pesterijen voortduren, hoe schadelijker de situatie is. Meldt onwenselijk gedrag bij je leidinggevende. Is deze juist de dader? Praat dan met de vertrouwenspersoon, HR of de vakbond.

Benieuwd naar de andere 5 tips? Lees ze hier. 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels