nieuws

6 tips om beter samen te werken met thuiswerkers

Taal en communiceren

Steeds meer werknemers werken regelmatig vanuit huis. Dat levert vrijheid op, meer verantwoordelijkheid en minder reistijd. Maar hoe werk je nou goed samen met je collega’s als die veel thuiswerken? 6 tips op een rijtje. 

6 tips om beter samen te werken met thuiswerkers

Natuurlijk kun je gemakkelijk even bellen op de mobiel of een sms’je of appje versturen. Maar om echt samen te werken en contact te houden kun je één van deze opties eens bekijken.

E-mailen

Het vertrouwde e-mail staat natuurlijk bovenaan. Er wordt regelmatig gezegd dat e-mail als communicatievorm zal verdwijnen, maar vooralsnog is het waarschijnlijk nog de meest gebruikte manier om contact te houden met je collega’s. Het is makkelijk om bestanden te delen, en je kunt snel een bericht sturen. Nadelen: Overvolle mailboxen en altijd maar in de CC staan.

Whatsapp-groep

WhatsApp is heel geschikt om in een klein team nauw contact met elkaar te houden binnen een project of opdracht. Je hebt direct contact, ziet of je bericht is gelezen en kunt snel met elkaar schakelen. Nadelen: het is wat vluchtig. Iets terugzoeken kost je veel scrollen. Ook kun je geplaagd worden door de flauwe grapjes van je collega’s. En hoe groter de App-groep, hoe meer je telefoon piept en zoemt.

Online vergaderen

Fysiek bij elkaar in de ruimte zijn om te vergaderen is al lang niet meer nodig, al heeft het elkaar in de ogen kunnen kijken natuurlijk zijn voordelen. Er zijn voldoende oplossingen om online te vergaderen. De enige voorwaarde is een goede internetverbinding. Daarmee kun je elkaar treffen op Skype, Google Hangouts, GoTo Meeting, Microsoft Office Live Meeting of Campfire. Vaak gaat het sneller om even tussendoor een online vergadering te organiseren dan wanneer je iedereen op kantoor bij elkaar moet krijgen in een vergaderruimte.

Apps om projecten te beheren

Wil je een project opzetten en je team betrokken houden, ondanks dat ze op afstand werken? Dat lukt gemakkelijk met programma’s en apps als Basecamp, Trello of Yammer. De workflow, to-do lijstjes, documenten en stand van zaken zijn in één dashboard terug te vinden. Yammer is bijvoorbeeld een intern social medianetwerk dat al door veel bedrijven als intranet wordt gebruikt. Je kunt er nieuwe teams mee samenstellen, chatten en via e-mailupdates blijf je op de hoogte van wat je collega’s allemaal doen. Om te reageren hoef je niet eens het programma te openen.

Video

Ook niet helemaal nieuw, maar zeker effectief: videoconferencing. Je kunt met meerdere mensen tegelijk inbellen, via video elkaar zien, chatten en presentaties op het scherm delen. Bijkomend voordeel: je weet dat je thuiswerker zich in ieder geval zal aankleden en scheren. Belangrijk is wel dat alle betrokkenen weten hoe ze moeten omgaan met het programma.

De online koffieautomaat

Vaak als dé belangrijkste plek op kantoor bestempeld: de koffieautomaat. Hier hoor je de roddels en vinden de o zo belangrijke informele contacten plaats tussen collega’s. Thuiswerkers niet getreurd: je kunt elkaar treffen op een online koffieautomaat. Sqwiggle is een realtime videochatportal, waar je naast werkgerelateerde zaken ook op elk moment van de dag even kunt ‘binnenvallen’ bij je collega’s voor een praatje.

Bron: Over Het Nieuwe Werken

TIP: Meer weten over de mogelijkheden van digitaal samenwerken en handige tips & trucs ontvangen die je tijd besparen? Schrijf je dan in voor de workshop Digitaal samenwerken tijdens de Management Support Workshopdagen of de training Digitaal werken (10 maart en 4 oktober)

Reageer op dit artikel