nieuws

Blog schrijven: een handige techniek

Taal en communiceren

Met een goede blog of column kun je jezelf of je organisatie op de kaart zetten. Moeilijk? Valt wel mee, want onderwerpen vind je eenvoudig in je (werk)omgeving. En kennis van het onderwerp heb je al vanwege passie of baan. In de workshop Jezelf en je organisatie profileren met een goed verhaal reikt Leonore Pulleman je de schrijftheorie aan en ga je actief aan de slag.

Blog schrijven: een handige techniek

Wie schrijft, die blijft. Kijk maar eens wat J. K. Rowling heeft bereikt met het schrijven van de Harry Potter-serie. Maar het hoeven niet altijd hele boekwerken te zijn. Juist met korte, puntige stukjes genereer je veel aandacht. Boei je lezer met een aansprekend verhaal, nieuwe kennis of een verrassende invalshoek. Zorg dat ze je blog uitlezen en de actie ondernemen die jij voor ogen hebt: jou bellen of mailen, een product bestellen of een folder downloaden.

Maak jezelf tot autoriteit

Blogs staan meestal online, columns in papieren bladen. Je maakt deze artikelen persoonlijk en toch zakelijk door over je werk te vertellen. Via grappige anekdotes over jouw werkdag, laat je zien dat je goed bent in je vak. Soms leidt dat tot interessante reacties en vragen. Met goede, inhoudelijke antwoorden maak je jezelf tot autoriteit op een gebied.

Een verhaal dat blijft hangen

Je kunt ook namens jouw organisatie schrijven. Maak goede afspraken met je werkgever wat je wel en niet online of in een relatie- of personeelsmagazine kunt plaatsen. Door uit te dragen wat een leuke werkgever je hebt, haal je bijvoorbeeld mensen over om te solliciteren. Pas de ‘storytelling techniek’ toe om het verhaal zo beeldend te vertellen dat het bij de lezers blijft hangen.

Technieken

Over bloggen valt veel te vertellen en blogs zijn er in allerlei stijlen. Welke stijl spreekt jou aan? Wat maakt al die blogs zo verschillend en wat zijn de sterke punten? Lees, analyseer en pas toe. Het fijne van bloggen is dat de toegepaste technieken ook bruikbaar zijn voor bijvoorbeeld webteksten. Of voor een kort artikel voor een nieuwsbrief. Als je anders leert kijken, dan schrijf je zelf ook bewuster.

Boeien

Ken je de uitlegtechniek: ‘vertel het eens aan je oma’? Stel dat je moet uitleggen wat Twitter is. Waar moet je beginnen? Stel je dan een ouder iemand voor die niet veel van computers weet. Doe dan alsof je aan deze ‘oma’ uitlegt hoe je moet tweeten en schrijf dat op. Bedenk welke vragen ze zal hebben en beantwoord die. Vaak lukt het zo wel! Een andere techniek is storytelling. Je kunt over bijna alles een enthousiaste tekst schrijven. Wat kun en wil jij uitdragen? Wat is interessant en hoe breng je dat nóg boeiender?

Meedoen

Zelf ben ik columns gaan schrijven toen ik tijdens colleges taalwetenschap allemaal mooie taalweetjes hoorde. Ik vond dat ik die toegankelijk moest maken voor anderen. Uiteindelijk zijn deze blogs zelfs uitgegeven als boek. Ik geef trainingen in zowel creatief als zakelijk schrijven. Vaak hoor ik terug dat deelnemers bij mij veilig kunnen leren. Met reacties als: “Bij jou durf ik fouten te maken, je laat cursisten in hun waarde!” Dat vind ik een groot compliment.

Auteur: Leonore Pulleman

Zelf aan de slag met bloggen

Laat jezelf zien, schrijf een blog! Ga met trainer Judith Winterkamp aan de slag en leer de fijne kneepjes in haar workshop Bloggen voor de managementassistent tijdens de Workshopdagen.

Reageer op dit artikel