nieuws

Discretie en loyaliteit

Coördineren

Als secretaresse weet je alles over de organisatie. Kennis van het bedrijf, strategie en persoonlijke perikelen van collega’s zijn belangrijk voor het goed uitoefenen van je vak. Maar veel, zo niet alles weten, kan ook lastig zijn.

Als secretaresse weet je alles over de organisatie. Kennis van het bedrijf, strategie en persoonlijke perikelen van collega’s is immers belangrijk voor het goed uitoefenen van je vak. Maar veel, zo niet alles weten, kan ook lastig zijn.

Je weet dingen die je niet mag doorvertellen: er zijn ontslagen gepland en je collega’s zijn nog niet op de hoogte maar jij wel. Of je weet hoeveel de manager verdient. Bij dit soort dingen moet je discreet kunnen zijn.

Discreet zijn is makkelijker als je je voorneemt niet te praten over bepaalde zaken. Niet met collega’s en niet buiten het werk. Als je namelijk ‘een beetje’ vertelt, loop je het gevaar dat je toch meer prijsgeeft dan wenselijk is.

Nog lastiger is het als er zaken zijn die het daglicht niet kunnen verdragen. Bijvoorbeeld als het management het niet zo nauw neemt met de fiscus. Als er sprake is van corruptie of oplichting of als de manager tijdens iedere zakenreis vreemd gaat. Moet je dan wel of niet loyaal zijn? Loyaliteit kan twee betekenissen hebben: je bent loyaal aan je eigen normen en waarden of je maakt deze ondergeschikt aan die van het bedrijf. Dat zijn en blijven hele moeilijke dingen.

Binnen veel organisaties is een vertrouwenspersoon aangesteld. Je kunt bij hem of haar terecht met kwesties als seksuele intimidatie en pesten, maar je kunt ook eventueel wangedrag van de manager bespreken.

Reageer op dit artikel