artikel

10 tips voor een goed ICT-profiel

Digitaal werken

Online werken, digitaal werken, cloud tools en apps… Als assistant is ‘digitaal’ je middle name. Profileer je en doe er je voordeel mee met deze 10 tips.

10 tips voor een goed ICT-profiel
  1. Ken je kantoorapplicaties. Je hoeft niet in álles een expert te zijn, maar de meest gebruikte applicaties en programma’s moeten voor jou geen grote geheimen hebben. Niet het geval? Volg elke training die mogelijk is.
  2. Spreek hun taal. Zeker wanneer je notuleert bij vergaderingen met ict-terminologie, is het wel fijn wanneer je onderscheid kunt maken tussen een LAN en een hack; al weet je het maar globaal. Weet je het niet? Vragen!
  3. Neem hun baan niet over. Zeker wanneer de helpdesk strikte prioriteitregels heeft (pas als het bedrijf omvalt, krijgt iemand voorrang) is de verleiding voor collega’s groot om bij jou te komen buurten. “Zeg, jij bent toch zo goed in…?” Niet doen! Het hoort niet bij je takenpakket.
  4. Weet wat er speelt. Voor jezelf is het, nog meer dan voor de gemiddelde medewerker, heel belangrijk dat de ict-omgeving van de organisatie aansluit bij wat je nodig hebt. Zorg dus dat je op de hoogte bent van de ontwikkelingen in de kantoorautomatisering.
  5. Sta vooraan als er iemand nodig is. Een vrijwilliger om drie mogelijk nieuwe adressensystemen te testen? Iemand die meedenkt over de inrichting van de afdelingsschijven? Wees in beeld op de juiste momenten!
  6. Denk mee over de toekomst. Heb jij ideeën over hoe het anders kan? Laat ze horen bij de mensen die er iets mee kunnen doen. Zaken als digitalisering, werken in de cloud, onderweg in systemen kunnen… Daar heb jij vast een mening over.
  7. Zoek de optimale ICT-samenwerking. Bedenk hoe je optimaal met je leidinggevende samenwerkt op digitaal of online gebied en maak daarover goede afspraken. Wat doet hij of zij zelf en wat doe jij? Communiceert en synchroniseert alles feilloos, van telefoon en tablet tot laptop?
  8. Stimuleer het online en digitaal werken. Print zo min mogelijk; verwijs naar notulen in een map of op een schijf in plaats van bijlagen te mailen… Allemaal manieren om de organisatie verder op te voeden.
  9. Voorkom digitale chaos. Ruim stoffige hoeken van afdelingsschijven op en maak richtlijnen voor bestandsnamen. Promoot het gebruik van een set standaardmappen voor projecten of overleggen.
  10. Houd de relatie goed. Zelfgebakken koekjes meenemen voor de helpdesk is wat overdreven, maar het is wel prettig wanneer je kunt terugvallen op een collega als de digitale pleuris uitbreekt. Probeer dus het contact positief in te steken, ook als je gesprekspartner beter is in de inhoud dan in klantbenadering.

Auteur: Karen Visser | New Broom

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels