artikel

Werken in een browser

Digitaal werken

Werk jij ook steeds meer in online programma’s en dus in een browser? Dat deden we nog nooit zo vaak en dat gaat steeds vaker gebeuren. Het is daarom handig je kennis hierover bij te spijkeren. Gebruikmaken van tabbladen, favorieten en bladwijzers verhoogt je werksnelheid in hoge mate. 

Werken in een browser

De keuze voor een browser

Het begint hiermee: welke browser neem ik en hoe stel ik die standaard in? Edge is op de huidige Windows-machines de standaard. Safari is dat op de Mac. Mozilla Firefox en Opera zijn ook populaire browsers. Internet Explorer is op sterven na dood. Daar kun je beter vaarwel tegen zeggen. Velen willen Chrome gebruiken en die is in alle snelheidstest nog steeds de absolute nummer 1 (www.html5test.com). In Windows geef je een tik op het Windows-logo en typ je ‘standaardwebbrowser’. Die kun je hier wijzigen. Als je hem eenmaal hebt gestart, kun je met een rechtermuisklik op het icoontje van de browser op de taakbalk aangeven dat je die altijd onderin wilt (‘Aan taakblak vastmaken’). Als je Chrome wilt installeren op de Mac, download je deze van het internet en geef je meteen aan dat deze ook de standaard wordt.

Chrome als standaardzoekmachine

Windows-gebruikers hebben er vaak een hekel aan dat Bing de standaardzoekmachine is. Wijzig die naar Google. In Edge klik je daarvoor op de drie puntjes, rechtsboven >> Instellingen >> Geavanceerde instellingen weergeven >> Zoekprogramma wijzigen. Kies dan Google en activeer ‘als standaard instellen’.

Favorieten en Edge en Chrome

Het ‘sterretje’ om een favoriet aan te maken, kennen we wellicht allemaal. Maar wist je dat je ook een werkbalk kunt activeren waar favorieten op staan? Klik in Edge op de drie puntjes en zet het schuifje open bij ‘Werkbalk Favorieten weergeven’. Mocht je dit al in Internet Explorer hebben gedaan, dan kun je ze van hieruit ook meteen importeren.

Je kunt zelfs mapjes maken in die werkbalk. Zo kun je bijvoorbeeld alle favoriete sites in een Office 365-omgeving bij elkaar zetten in een map. Een map maken doe je door met de rechtermuisknop op de werkbalk Favorieten te klikken en te kiezen voor ‘Nieuwe map’. In Chrome activeer je deze werkbalk via de drie puntjes en het onderdeel ‘Vormgeving’. Ook daar moet je gewoon het schuifje openzetten.

Bladwijzers in Safari

Safari toont je favorieten meteen als je in de adresbalk klikt. Wil je alsnog de werkbalk Favorieten, dan dien je deze eenmalig te activeren via de Menubalk >> Weergave >> Toon favorietenbalk. De woorden ‘favorieten’ en ‘bladwijzers’ wekken sinds de update Yosemite soms verwarring op. Indien je de favorieten in een lijstje wilt zien aan de linkerzijde, dien je ‘de bladwijzers’ te activeren via de menubalk >> Bladwijzers >> Toon bladwijzers. Op de afbeelding zie je zowel de lijst met bladwijzers als de favorieten. In de nieuwste update van Safari is er de mogelijkheid om tal van knopjes aan je browser toe te voegen. Zo is er ook een knop ‘Top Sites’. Dan heb je met één klik al je favorieten in zicht. Je activeert deze via de Menubalk >> Weergave >> Pas knoppenbalk aan. Je kunt nu de knop ‘Top Sites’ slepen op de plek waar je deze altijd wil hebben.

Maak gebruik van meerdere tabbladen

Vaak wil je de huidige websites laten staan en gewoon een nieuwe site in een nieuw tabblad openen. Open een nieuw tabblad door op het plusteken te klikken, rechts naast de andere tabbladen. Alle browsers kennen deze functionaliteit (voor de Mac is het op de afbeelding rechts aangegeven). Als je op een hyperlink klikt (in een site of in een e-mail), doe dat dan voortaan met de rechtermuisknop. Dan heb je de keuze om die link in een apart tabblad te openen. Krijg je die keuze niet, dan kies je voor ‘Hyperlink kopiëren’ en plak je deze alsnog in een nieuw tabblad. De Mac is zo aardig om bij het afsluiten van je machine te vragen of je de volgende keer meteen alle tabbladen wilt die je had openstaan. Dat zou zomaar eens kunnen. In Edge of Chrome kun je natuurlijk je startpagina zo instellen dat die meteen meerdere pagina’s opent. Edge kan trouwens ook kleine tabjes aan de linkerzijde plaatsen in plaats van volledige tabbladen. Als je een website graag altijd daar hebt staan, dan klik je met rechts op het geopende tabblad en kies je voor ‘Vastmaken’. Zie het als een variant voor ‘favorieten’.

Dupliceren van websites

Ik had er nooit zo’n behoefte aan, maar sinds ik met Sharepoint Online werk wél: het dupliceren van een tabblad. Als je de homepage van een site wilt laten staan, maar graag wilt doorklikken naar de inhoud kun je deze techniek gebruiken. Klik met je rechtermuisknop op het tabblad en kies ‘Dupliceren’. In de gedupliceerde site ga je aan het werk en wanneer je klaar bent sluit je dit tabblad. De beginpagina staat nog steeds klaar in het eerste tabblad. Een andere casus waarin ik deze functie gebruik, is bij webmail. Ik wil de e-mail en de agenda namelijk graag in een afzonderlijk tabblad. Dat kun je dus regelen via de functie ‘Dupliceren’.

En de toekomst?

Zoals ik al aangaf gaan je digitale werkzaamheden zich de komende jaren meer en meer op internet afspelen. Dat betekent dus dat je browser een belangrijke tool wordt in je werkproces. Maar als ik nog wat verder kijk, dan is die ook al weer verouderd: dan worden alle toegangen naar internetapplicaties geregeld via apps. Ik heb deze nu al voor LinkedIn, WhatsApp, Yammer, Teams, Spotify en Facebook. En dat worden er in een rap tempo meer.

Auteur: Roel Peeters | Microsoft-specialist en -trainer

Reageer op dit artikel