blog

Van Google Drive naar OneDrive

Digitaal werken

Eén van de belangrijkste competenties van de werknemer van nu in het algemeen en de assistant in het bijzonder, is: omgaan met digitale tools en internet. Met andere woorden: ICT-vaardig zijn. Nu heb ik zelf een hekel aan veranderingen.

Van Google Drive naar OneDrive

Als ik weet dat we van Google Drive naar OneDrive overgaan, maak ik me nerveus over de bestanden die kunnen verdwijnen. Tegelijkertijd heb ik het te druk (lees: ben ik te lui) om te checken of alle bestanden daadwerkelijk verhuisd zijn. Daar kom ik wel achter zodra ik het bestand nodig heb, denk ik dan. Komt tijd, komt raad. In de workflow zelf, bezig met redactiewerk, neem ik dan het overzetten van (niet meegekomen) bestanden mee. Natuurlijk is het wennen aan de nieuwe omgeving. Tegelijk lijkt het ook weer op elkaar. Op de redactie zijn we nog steeds groot fan van Google: wat kun je daar lekker in samenwerken. Maar ook OneDrive went alweer (we zullen wel moeten).

En je kunt nog zo veel instructies lezen en aanwijzingen en tips… Uiteindelijk draait het allemaal om: doen. Gewoon aan de slag. En dan merken dat je mappen moet delen en je collega’s toegang moet geven tot informatie. Al doende… Ook in de nieuwe omgeving waarin we het magazine maken zaten wat hobbels en kuilen en zagen we leeuwen en beren op de weg. En als alles dan samenkomt, en de deadline nadert, en programma’s werken nog niet naar behoren en mijn to do lijst wordt alleen maar langer en ik ben iemand die snel is afgeleid… dan komt een andere levensreddende competentie om de hoek kijken: overzicht houden. Juist niet direct in actie komen, maar even achterover leunen en bedenken: Hoe. Ga. Ik. Dit. Aanpakken.

Door Vera Bot, hoofdredacteur Management Support

Reageer op dit artikel