nieuws

Een klantvriendelijke disclaimer

Digitaal werken

Veel organisaties voegen aan hun e-mails een disclaimer toe. Zij willen zich daarmee vrijwaren van juridische aansprakelijkheid of zich beschermen tegen misbruik van de informatie. Hoe maak je een klantvriendelijke disclaimer?

Veel organisaties voegen aan hun e-mails een disclaimer toe. Zij willen zich daarmee vrijwaren van juridische aansprakelijkheid of zich beschermen tegen misbruik van de informatie. Hoe maak je een klantvriendelijke disclaimer?

Een lange, ingewikkelde disclaimer is niet erg klantvriendelijk. Hou hem dus kort en helder, maar hou wel rekening met de volgende punten.

– Maak de disclaimer in het programma waarmee je ook een handtekening of andere tekst aan een e-mail toevoegt.
– Het is het beste als een bedrijf zich bij zijn leest houdt en alleen beschermt wat echt beschermd moet worden.
– Als de organisatie uit verschillende afdelingen bestaat die verschillende producten of diensten leveren, is he verstandig per activiteit een disclaimer toe te voegen.
– Als het e-mailbericht vertrouwelijke informatie bevat, is het goed om de naam van de ontvanger direct in de disclaimer te noemen: ‘dit bericht is uitsluitend bestemd voor de heer …’
– Zorg ervoor dat de disclaimer ook uitgezet kan worden als het bericht bijvoorbeeld een reactie op een reactie op een reactie is.
– Als een medewerker een contract of offerte bevestigt, is het verstandig op te nemen dat het contract pas bindend is met toestemming van de [naam van de] leidinggevende.

 

Reageer op dit artikel