nieuws

EU neemt anti-spamwet aan

Digitaal werken

De Europese Unie heeft deze week een wet aangenomen tegen de verspreiding van spam: landen mogen zelf kiezen.

De Europese Unie heeft deze week een wet aangenomen tegen de verspreiding van spam: landen mogen zelf kiezen.

EU LANDEN MOGEN KIEZEN

De vijftien lidstaten mogen zelf bepalen of ze voor een ‘opt-in’-regeling kiezen, waarbij het bestoken van iemands elektronische brievenbus verboden is, tenzij de geadresseerde zichzelf op een mailinglijst heeft geplaatst, of voor een ‘opt-out’-benadering. ‘Opt-out’ betekent dat internetgebruikers expliciet te kennen moeten geven dat zij geen commerciële e-mail van een bepaalde afzender wensen te ontvangen.

MEESTAL OPT-OUT

Op dit moment geldt in Nederland voor het versturen van commerciële e-mails en reclame een opt-out regime: e-mails mogen worden gestuurd totdat de ontvanger heeft aangegeven hierop geen prijs te stellen. Desondanks zeggen de meeste online marketingbureaus juist voorstander te zijn van de opt-in methode, om consumenten niet tegen de adverteerder in het harnas te jagen.

DE CONSUMENT BEPAALT

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie gaat klanten voortaan expliciet om toestemming te vragen voor het versturen van commerciële boodschappen per e-mail, de zogenoemde opt-in methode. De Thuiswinkel Organisatie is een belangenvereniging voor bedrijven die verkopen op afstand, waaronder verkoop via postorder, telefoon en internet. Het is de bedoeling dat klanten van de aangesloten winkels voortaan een keuze kunnen maken door op een relevante webpagina een ja- of nee-box kunnen aanvinken. Het bedrijf mag de ja-box vooraf hebben aangevinkt.

Reageer op dit artikel