nieuws

Mailingactie per e-mail

Digitaal werken

Met e-mail kun je snel klanten en relaties bereiken. Waar moet je op letten als je een commerciële mailing per e-mail verzendt?

E-mail is een snel en doeltreffend middel om klanten en relaties te bereiken. Als je meerdere klanten tegelijkertijd wilt benaderen kan een mailingactie per e-mail effectief zijn. Maar te opdringerige e-mail wordt al snel als spam beschouwd en kan een negatieve reactie oproepen. Waar moet je op letten als je een commerciële e-mailactie verzendt?

TIPS VOOR E-MAIL MARKETING

  1. De refererteregel: kies de inhoud goed, dit is een kans om de lezer aan te trekken. Gebruik nooit hoofdletters, volgens de e-mailetiquetten wordt dat opgevat als ‘virtueel schreeuwen’. Bovendien hebben veel mensen hun mailprogramma zo afgesteld dat berichten met alleen maar hoofdletters automatisch in de prullenbak verdwijnen.
  2. Communiceer regelmatig. Informeer klanten over wijzigingen op de site en hou hen op de hoogte als een besteld artikel onderweg is.
  3. Wees niet opdringerig. In het eerste mailtje hoef je nog geen concrete aanbieding te doen, dat kan later nog wel.
  4. Reageer snel op vragen en klachten. Het geduld van de internet-gebruikers is beperkt.
  5. Verkoop gegevens uit adreslijsten niet zomaar. Internetters zijn erg gevoelig voor niet geautoriseerd gebruik van hun e-mail adres.
  6. Maak het persoonlijk. Stem de aanspreekvorm en aanbiedingen af op die ene klant.
  7. Wees duidelijk. Is het onderwerp van het mailtje niet helder omschreven, dan wordt het zo weggegooid.
  8. Bewaak de kwaliteit van de gegevens in de klantendatabase.
  9. Heb geduld. Internet mag dan een snel medium zijn, het opbouwen van een klantenrelatie heeft tijd nodig.

Reageer op dit artikel