nieuws

Nieuwe generatiekloof met startende werknemers

Digitaal werken

Op de werkvloer is een nieuw generatieconflict in opkomst. Vijftigers hechten veel waarde aan betrouwbaarheid en de vaste baan, maar de twintiger van tegenwoordig beziet de wereld vanuit het perspectief van het ‘netwerk’.

‘De polarisatie tussen generaties werd zelden zo sterk gevoeld als nu. De generaties die de macht hebben, denken nog in termen van als kennis en loyaliteit, maar voor de nieuwe generatie gaat het er ook om hoe connected je bent. Met andere woorden: van welke netwerken je deel uit maakt, wat die voor je kunnen betekenen en of je in staat bent allianties aan te gaan die relevant zijn’, zegt Marco de la Rambelje, HR-specialist van PricewaterhouseCoopers.

Haast

Bovendien hebben de twintigers haast. ‘Als ze naar de top willen, dan moet die ambitie liefst voor het dertigste levensjaar zijn gerealiseerd.’

Geen angst


De la Rambelje wijst op nog een ander verschil. ‘Twintigers zijn in een wereld van overvloed en individualisering en de keuze voor werk is in dat spectrum geen noodzaak. De machthebbers van nu zijn grootgebracht in een wereld waarin werkloosheid en schaarste een harde realiteit waren. De twintigers va nu hebben die angst nooit gekend en voelen zich ook niet geremd door fysieke of geografische grenzen van hun voorgangers.’
Twintigers hebben volgens de consultant een heel ander beeld van machtsverhoudingen. ‘Ze zijn eraan gewend dat alles transparant is en dat prestaties door iedereen moeten worden gezien en bewonderd. Zo niet, dan gaan ze onmiddellijk op zoek naar iets anders.’

De boel bij elkaar houden
Volgens De la Rambelje is het de kunst beide groepen tevreden te houden. ‘In beginsel zijn jongere medewerkers door hun kritische houding en eigen denkcultuur een bron van vernieuwing en creativiteit.’
Het is dus de vraag hoe de jongere generatie aan het bedrijf te binden is. ‘Open communicatie tussen de verschillende leeftijdsgroepen is het belangrijkst. Dat lijkt een open deur, maar je grootste probleem als werkgever is een perceptieprobleem: ouderen zijn geneigd om alle initiatieven en ambities van jongeren door hun eigen bril te zien, en omgekeerd.’
Ook met beloningen en personeelsbeleid kunnen bedrijven veel winst halen. ‘Koppel de bonussen aan teamprestaties. Daarmee vergroot je de onderlinge samenhang en hang je er een prijs aan. En stop met up- or out constructies. Daarmee vergroot je de controverse tussen leeftijdsgroepen alleen maar.’

Reageer op dit artikel