nieuws

Spam niet altijd irritant

Digitaal werken

Spam-mail heeft wat de EU betreft zijn langste tijd gehad. Maar onderzoek van Cyber Dialogue toont aan dat mensen spammen niet zo erg vinden.

Spam-mail heeft wat de EU betreft zijn langste tijd gehad. Maar onderzoek van Cyber Dialogue toont aan dat mensen spammen eigenlijk niet zo erg vinden.

GEPASTE SPAM MAG

Onderzoek van Cyber Dialogue wijst uit dat ongevraagde e-mail niet perse irritaties hoeft op te wekken. Wanneer de mail afkomstig is van een onbekend bedrijf voelt 77 procent van de ontvangers zich in zijn privacy aangetast. Maar gaat het om een bedrijf dat de ontvanger kent, dan daalt het aantal geïrriteerde ontvangers tot 42 procent.

Het is vooral de inhoud van sommige commerciële e-mail, die irritaties opwekt. Volgens het onderzoek van Cyber Dialogue verklaart 88 procent van de gebruikers die zich registreerden op een website, dat men te veel irrelevante e-mails ontving, 76 procent kreeg mails die buiten het interessegebied lagen en 62 procent kreeg mails die betrekking hadden op producten en diensten die niet toepasselijk waren. Ook bleven bedrijven mails sturen nadat gebruikers verzochten om er geen meer te verzenden, 54 procent van de respondenten was hiervan de dupe. Bijna de helft van de ontvangers van ongevraagde e-mail verklaarde onomwonden dat zij een lage dunk hebben van bedrijven die zich tot deze praktijken leenden.

Reageer op dit artikel