nieuws

Wordt de telefoniste overbodig?

Digitaal werken

De rol van telefonistes lijkt binnenkort uitgespeeld. Nieuwe ‘slimme’ telefooncentrales nemen steeds meer taken over.

De rol van telefonistes lijkt binnenkort uitgespeeld. Nieuwe ‘slimme’ telefooncentrales nemen steeds meer taken over. De resterende telefoontjes kunnen door bijvoorbeeld werknemers zelf of secretaressen worden afgehandeld.

TELEFOONCENTRALE

Anton Wouters van KPN ziet deze ontwikkeling steeds vaker bij klanten. ‘Het begon bij de directe doorkiesnummers, waardoor niet alle gesprekken meer via de telefoniste hoefden te lopen. Nu is het met keuzemenu’s makkelijker geworden om bellers direct naar de juiste afdeling te leiden.’ KPN presenteerde onlangs een nieuwe telefooncentrale, de Vox Novo Access, een systeem waarbij spraak en data volledig zijn geïntegreerd. Met het systeem kunnen ondernemers makkelijk zelf een keuzemenu maken, waardoor bellers direct naar de juiste persoon worden doorverbonden. ‘Dit betekent dat veel mkb’ers geen telefoniste meer nodig hebben. Grotere bedrijven zouden het met minder mensen afkunnen’, aldus Wouters.

PERSOONLIJKE ASSISTENT

De voornaamste taak van telefonistes is dan nog het aannemen van niet-beantwoorde telefoontjes. Hiervoor heeft KPN echter ook een oplossing: via de persoonlijke assistent kan ieder personeelslid een menuutje bouwen waarin mensen kunnen kiezen voor doorverbinden naar een mobiel, een collega of de secretaresse.

Reageer op dit artikel