nieuws

Zakelijke post vaker per e-mail

Digitaal werken

E-mail speelt een steeds belangrijkere rol in de zakelijke communicatie. Dagelijks versturen we zo’n 36 miljoen zakelijke e-mails.

E-mail gaat de traditionele post vervangen voor het versturen van zakelijke berichten, dat denkt 72% van de mensen met een zakelijk e-mailadres. NFO Trendbox nam een steekproef onder zakelijke en privé gebruikers van e-mail.

(ON)MISBARE MAIL

Op dit moment heeft 42% van de werkzame Nederlanders een zakelijk e-mailadres. Voor 83% is e-mail onmisbaar. Gemiddeld ontvangen zij 15 e-mails per dag. Een dergelijke hoeveelheid mail behandelen is goed te doen, vindt 76%. Toch zitten er een hoop onbelangrijke berichten tussen. Zakelijk Nederland ontvangt dagelijks in totaal 36 miljoen e-mails, 31% daarvan wordt als overbodig beschouwd. Dit betekent dat op een werkdag zo’n 11 miljoen irrelevante e-mails worden verstuurd.

BELLEN OF MAILEN?

Ruim 80% van de ondervraagden vindt dat gevoelens en nuances net zo goed of zelfs beter per e-mail kunnen worden overgebracht dan per brief. Bij de telefonische communicatie ligt het anders. Van de zakelijke gebruikers vindt 59% een telefoongesprek geschikter dan e-mail om zakelijke nuances over te brengen. Toch denkt 50% dat e-mail voor een groot deel ook de telefonische communicatie zal gaan vervangen.

ONGEWENSTE MAIL

De opkomst van spam is voor de helft van de zakelijke gebruikers een bron van ergernis, 36% ontvangt junkmail, 11% zegt dit zelfs dagelijks te krijgen. Ook welkome mail is niet altijd welkom. Bijna een kwart zegt het e-mailprogramma regelmatig af te sluiten om rustig te kunnen werken.

VOL FOUTEN

Een andere bron van ergernis is de kwaliteit van de ontvangen mailberichten. Tweederde van de ondervraagden vindt dat e-mail veel meer storende taal en typfouten bevat dan brieven en faxen. Verder zegt 60% dat mensen die e-mail versturen zich betere manieren moeten aanleren.

Reageer op dit artikel