blog

Investeren in die positieve vibe

Faciliteren

In deze blog van Gunilla Blijsie een voorbeeld uit de praktijk van investeren in positieve vibe op het werk.

Investeren in die positieve vibe

Organisaties willen wendbaar zijn: snel inspelen op wat de markt vraagt. En dus willen ze medewerkers soepel met elkaar laten samenwerken. Natuurlijk willen zij geen vastgeroeste systemen zijn, waar medewerkers alleen als machines uitvoeren wat in hun functieprofiel staat. Beter geen organisatie met een ‘wij-zij-cultuur’ waar alleen het belang van de eigen afdeling voorop staat.

Nee, dan liever organisaties die bekend staan als vitaal, wendbaar en mét het gezamenlijke belang voorop. Nu rijst de vraag: hoe krijgen we dat? En hoe houden we dat? In deze blog een voorbeeld uit de praktijk van investeren in positieve vibe op het werk.

Een van mijn opdrachtgevers is directeur van een grote onderneming. Samen met hem begeleid ik een aantal werksessies met de Young Professionals en managers van zijn organisatie. Het doel is kennis en ervaring uitwisselen. Fantastisch initiatief van deze directeur! Waarom? Omdat er over en weer opvattingen en ideeën besproken zijn in deze groep, waar doorgaans geen tijd voor is.

Gunilla geeft in januari de nieuwe training Vibemanager!

Organisatiecultuur

Laatst hadden we een sessie waarbij we de organisatiecultuur bespraken. Een organisatiecultuur, dat zijn gewoontes en (on)geschreven regels die je moet kennen als je als medewerker bij de organisatie wilt horen. Het is datgene waarvan je als medewerker zegt ‘zo gaan die dingen hier’. Bijvoorbeeld: ‘Het is onze gewoonte om de plannen pas uit te voeren als het van A tot Z uitgedacht en geaccordeerd is.’ Of ‘We zijn gewend vaker te klagen dan de mogelijkheden van nieuwe voorstellen in te zien.’

En al pratend bleek dat het ook in deze onderneming jongeren afschrikt als zij medewerkers het bovenstaande zien doen. Toen rees de vraag: hoe kunnen we creatieve medewerkers langer aan ons binden? Iemand sprak uit: ‘Vaker een avondje bowlen!’

Eigenlijk is mijn idee dat we niet buiten werktijd hóéven te gaan bowlen om in verbinding te blijven als er al een positieve vibe heerst op het werk. Dat is een mooie ambitie.

Wat maakt die vibe dan?

Wat maakt die vibe in een organisatie? Vibe is letterlijk vertaald: sfeer, gevoel, trilling, vibratie, ambiance. Vibe bestaat in mijn ogen dan ook uit: die impliciete gewoontes, ongeschreven regels, opgeteld bij het tastbare en zichtbare deel van de organisatie, zoals kantoorgebouw of kleding van medewerkers. Dat allemaal creëert die vibe in de organisatie. En dus is vibe zeker niet alleen het leuke kantoorgebouw met pneumatisch op hoogte verstelbare werkplekken. (Hoewel dat er zeker wel aan bijdraagt.)

CJIB Leeuwarden

Voorbeeld CJIB te Leeuwarden

Zo was ik voor een training van Management Support te gast bij het CJIB in Leeuwarden. De locatie waar de trainingen gegeven werden, was een sfeervolle verdieping met prachtige foto’s van medewerkers aan de muur. Ik zag gezellige zitjes en statafels waar medewerkers bij elkaar stonden. Een heel contrast met andere locaties was ik soms kom: gebouwen waar het zo modern en steriel is dat er geen hond wil zitten, terwijl het voldoet aan de nieuwste eisen van ons digitale, virtuele tijdperk.

Let op: er zijn trendwatchers die voorspellen dat het kantoorgebouw van nu moet voldoen aan de ambiance van het sfeervolle rustige café.

En? Kijk jij nu eens om je heen… Hoe zit jij?

Gunilla Blijsie

Gunilla Blijsie

Auteur Gunila Blijsie | arbeid-sociologe met economische achtergrond | trainer/coach | trainer van de splinternieuwe training Vibemanager gepland op 30 januari 2018

Meer weten?

Vibemanager zorgt voor wauw-factor

 

Reageer op dit artikel