nieuws

Ruzie op het werk

Faciliteren

Ruzies op de werkvloer leiden vaak tot ‘verzuim wegens ziekte’, de diagnose van het conflict luidt dan ‘stress’ of ‘hoofdpijn’.

Bedrijfsartsen moeten meer aandacht besteden aan ruzies op de werkvloer, vaak leiden die onnodig tot ‘verzuim wegens ziekte’. Dat stelt Stecr, het expertisecentrum dat zich richt op het reïntegreren van WAO’ers op de arbeidsmarkt.

CONFLICT IS GEEN ZIEKTE

Nu worden conflicten nog te vaak ‘gemedicaliseerd’. De diagnose van eventueel verzuim luidt dan bijvoorbeeld ‘stress’ of ‘hoofdpijn’, terwijl de achterliggende oorzaak een langslepende of hoogopgelopen ruzie is met de werkgever, de manager of een collega. Gevolg van zo’n verkeerde diagnose is, dat het conflict niet wordt opgelost en de werknemer onnodig lang ‘ziek’ blijft, met in sommige gevallen de WAO tot gevolg.

TNO Arbeid heeft becijferd dat jaarlijks 70.000 tot 100.000 werknemers zich ziek melden als gevolg van zo’n conflict. Bij 3 tot 4 procent van deze groep is dat verzuim zo langdurig, dat men in de WAO belandt.

Stecr bepleit een goede diagnose van een conflict. Bedrijfsartsen kunnen zich inzetten om een ruzie op te lossen en de werknemer weer aan het werk te krijgen. Zo kan de bedrijfsarts een bemiddelaar inschakelen, een cursus conflicthantering aanbieden of een twee weken durende afkoelperiode instellen, wanneer de ruzie uit de hand dreigt te lopen. Dat laatste zou moeten gebeuren in de vorm van bijzonder verlof.

Bron: Algemeen Dagblad

Reageer op dit artikel