nieuws

Zo plan je een project

Faciliteren

Het draait allemaal om plannen en organiseren. Vaak heb je kleine projecten onder je hoede. Dus projecten waar maar één of een paar mensen tijdens een korte periode aan werken. Weinig taken zijn afhankelijk van andere taken. Zo’n klein project is in de praktijk relatief eenvoudig te coördineren.

Maar hoe pak je dat aan in een overzichtelijk stappenplan? Fase 1 : de voorbereiding is heel belangrijk. Het lijkt tegenstrijdig. Je hebt bergen werk te verzetten, maar voordat je met de uitvoering mag beginnen, moet je eerst tijd stoppen in de voorbereiding. Toch is het belangrijk eerst stil te staan bij wat je eigenlijk gaat doen en in welke volgorde.

Planningscyclus

De planningscyclus biedt een houvast tijdens het plannen van projecten.

Prioriteiten stellen

Met het stellen van prioriteiten heb je op verschillende momenten te maken. Als je kiest welk project je eerst gaat aanpakken, maar ook als je een project gaat uitvoeren en je moet kiezen met welke activiteiten je begint.

Bepaal de taken

Analyseer de uit te voeren taken met een Work Breakdown Structure, bepaal de mijlpalen en afhankelijkheden, hang data aan de taken en ken ze aan mensen toe.

Tijdsbesteding inschatten

Het is heel belangrijk dat je per taak een goede inschatting maakt van de benodigde tijd. Je hangt er tenslotte je deadlines aan op.

Plan van Aanpak en actieplan

Bij kleine overzichtelijke projecten is een plan van aanpak (PvA), of een actieplan en activiteitenlijst meestal voldoende om het werk te beheersen.

In principe geef je alleen doorgang aan projecten die weloverwogen, goed doordacht, levensvatbaar en financieel in orde zijn. Zodoende kom je halverwege niet voor verrassingen te staan. Dus de investering in het begin, levert je tijdens de uitvoering grote tijdswinst op.

Zie voor meer fases: www.leren.nl

Lees ook
12 tips om rust te brengen in wat je doet
Kwestie van plannen

Verdieping
Projectmanagement (3daagse training)

POWERprojectassistent (1 dag)

 

Reageer op dit artikel