nieuws

Eten in de bedrijfskantine: do’s en don’ts

Faciliteren

Ze is energiek en enthousiast. Dat komt natuurlijk door al die lekkere smoothies en salades die ze maakt. Tessa van der Steen, oprichter van Your Health Coach en bekend van onder meer het tv-programma Obese, geeft tijdens de Workshopdagen de workshop 10 basisprincipes voor meer energie en betere prestaties. Ze gaat in op hoe je je energieker kunt voelen én ze heeft een smakelijk recept voor je.

Eten in de bedrijfskantine: do’s en don’ts

Kun je een basisprincipe toelichten?

“Het belangrijkste is het verschil tussen ‘eten’ en ‘voeding’. Gewoon eten vult alleen, maar voeding (het woord zegt het al) voedt je lichaamscellen echt. Denk aan producten als avocado, broccoli, amandelen, appels. Dit zijn pure voedingsmiddelen zonder labels. En eten: dat zijn industrieel samengestelde producten met een waslijst aan ingrediënten, en ze zitten in verpakkingen. Koop je toch iets in een verpakking, kijk dan op het etiket of je alle ingrediënten herkent. Wat zit er eigenlijk allemaal in? Herken ik alles, weet ik wat het is, en levert het echte voedingsstoffen? Hoe korter de ingrediëntenlijst, hoe beter.”

Wat zijn do’s en don’ts in de bedrijfskantine?

“Een do is bijvoorbeeld: zet zo veel mogelijk verse dingen klaar, zoals salades en bakjes rauwkost. Dat kun je snel klaar hebben. Heel eenvoudig en gezond zijn snackgroentes: wortels, komkommers, tomaatjes. Eet vooral minder uit verpakte bakjes en pakjes. Ook lekker: verse sappen en smoothies. Bijvoorbeeld: yoghurt met appel, spinazie, blauwe bessen en kokosstukjes. Dat is lekker, vers en niet bewerkt.

Een echte don’t vind ik de kant-en-klare zakken en blikken soep. Dat zijn echte downers. Daardoor gaan mensen verdoofd terug naar hun werkplek. Ze bevatten veel smaakversterkers en veel e-nummers. En ze zijn zo lang houdbaar dat er geen echte voedingsstoffen in zitten. Een goede soep is hartstikke simpel en snel om zelf te maken. Zitten er honderd mensen rond lunchtijd in de kantine, dan wordt het wat bewerkelijk, dat snap ik. Maar je kunt ook verse groentes en soepen bij de groothandels halen. Let wel op dat deze in een glazen pot zitten en niet in plastic zak of blik en dat er geen smaakversterkers in zitten.”

Heb je tips voor wat meer energie deze winter?

“Dit is de tijd van het jaar dat mensen weinig weerstand hebben, en dus weinig energie. Eet daarom vooral groenten en vruchten met veel vitamine c, dat zijn de producten met felle kleuren: rode paprika’s en granaatappel, oranje grapefruits en pompoenen, gele citroenen en bananen, blauwe bessen en natuurlijk groene groenten. Hierin zitten de juiste voedingsstoffen, veel energie en zij bieden dus weerstand tegen griep. Kunstlicht is voor je energie trouwens ook desastreus. Probeer dus het daglicht op te zoeken. En zet planten neer voor meer energie en een natuurlijker omgeving.”

Bonus! Smoothie boerenkool

Je leest het goed: boerenkool! Daar word je supervrolijk van en het smaakt heerlijk. Deze smoothie vult zo goed dat hij gewoon je lunch kan zijn:

Ingrediënten
sap van 2 Florida grapefruits
1 grote banaan
50 g gesneden boerenkool
1/2 avocado
1/2 komkommer

Hoe maak je het?
1. Snijd de grapefruits doormidden en pers ze uit.
2. Haal de banaan uit de schil en breek in 3 stukken.
3. Was de boerenkool in een vergiet (2 handen vol is 50 gram).
4. Snijd de avocado rondom de pit doormidden en lepel het vruchtvlees met een lepel uit de schil.
5. Was de komkommer en snijd deze in grove stukken.
6. Doe alles in de blender en blend het tot er een romige, groene smoothie ontstaat.
7. Als de smoothie iets te dik is, kun je er 100 ml water aan toevoegen.

Leer Tessa nog beter kennen via Your Health Coach.

Reageer op dit artikel