nieuws

Vibemanager: best practice Pepperminds

Faciliteren

Wat houdt de nieuwe functie vibemanager precies in? Twee vibemanagers komen aan het woord. Dit keer: Madeleine Jansen van Pepperminds.

Vibemanager: best practice Pepperminds
Madeleine Jansen | fotograaf Pieter Dijkstra

“Een deel van mijn functie bestaat gewoon uit officemanagement. Daarnaast ben ik als vibemanager verantwoordelijk voor een goede sfeer.”

Naam: Madeleine Jansen
Vibemanager sinds: 1 februari 2017
Organisatie: Pepperminds

Wat doe je om die goede sfeer te creëren?

“Ik zet een leuk muziekje op en ik werk aan een grote tafel waar mijn collega’s altijd kunnen aanschuiven voor een praatje. Lief en leed wordt hier met elkaar gedeeld. Bovendien zorg ik voor persoonlijke aandacht voor iedereen. Met de verjaardagen regel ik een cadeautje met een persoonlijke noot. En als het privé niet zo goed met iemand gaat, dan laat ik diegene weten dat we aan hem denken door een kaartje, een appje of een bloemetje te sturen.”

Je zorgt er ook voor dat klanten zich thuis voelen binnen jullie bedrijf. Hoe doe je dat?

“Ik laat merken dat wij het leuk vinden dat zij ons bezoeken. We hebben bijvoorbeeld weleens een brainstormsessie georganiseerd voor een klant die met honden werkt. Ik had toen op onze quoteborden geschreven: ‘When all else fails, hug a dog’. Ik had snoepjes geregeld in de vorm van hondenbotjes en op de tafel stonden doggy bags met stiften en post-its erin. Ook maak ik voor onze brainstormsessies vaak brainfood. Dit keer was dat met pure chocolade, kurkuma en kaneel. Zo geef ik een personal touch aan zo’n sessie. Ik hoor van mijn collega’s dat klanten het erg leuk vinden dat we op die manier aan hen denken.”

Met humor geef ik overal een leuke draai aan

Als vibemanager ben je ook op de hoogte van de schermutselingen. Hoe ga je daarmee om?

“Daar probeer ik met humor een leuke draai aan te geven. Wij hebben bijvoorbeeld van die kleine dingen waar medewerkers zich aan ergeren, zoals collega’s die hun vaat niet opruimen of die geregeld een raam open laten staan. Daar heb ik een keer een kort grappig filmpje over gemaakt. Mijn collega’s moesten daar erg om lachen en zelfs de directeur moest toegeven dat hij ook weleens nalatig was.”

Welke tips zou je anderen willen geven die als vibemanager aan de slag gaan?

“Als vibemanager moet je in de eerste plaats lef en inlevingsvermogen hebben. En als tip zou ik zeggen: geef het de tijd. Je merkt vanzelf of je acties aanslaan. Nu ik weet dat mijn initiatieven gewaardeerd worden, durf ik steeds meer. En voorkom dat je indut. Ik bestel bijvoorbeeld elke week de boodschappen voor de gezamenlijke lunch. Daar probeer ik telkens weer iets bijzonders van te maken. En we hebben al jaren dezelfde pepermuntjes. Plotseling heb ik een keer andere pepermuntjes besteld. Dat zet mensen weer even op scherp en dat geeft weer heerlijke gesprekken daarover aan mijn tafel.”

Meer weten over de vibemanager?

Lees het grote trendartikel Vibemanager zorgt voor wauw-factor.

Voorbeelden

Op zoek naar meer leuke voorbeelden van vibemanagement? Lees dan dit artikel Vibemanagement: voorbeelden.

Zelf aan de slag

In de tweedaagse training Vibemanager leer je meer over deze nieuwe functie en hoe jij daar in de praktijk invulling aan kunt geven.

Reageer op dit artikel