nieuws

Vibemanager: best practice Trivento

Faciliteren

Wat houdt de nieuwe functie vibemanager precies in? Twee vibemanagers komen aan het woord. Dit keer: Monique van Spengen van Trivento.

Vibemanager: best practice Trivento
Monique van Spengen | fotograaf Ton Kastermans

“Eigenlijk ben ik een officemanager ++. Naast mijn gewone officewerkzaamheden zorg ik voor de extraatjes waardoor klanten en collega’s zich welkom en thuis voelen.”

Naam: Monique van Spengen
Vibemanager sinds: 1 februari 2017
Organisatie: Trivento

Kun je voorbeelden van die extra’s noemen?

“Ik probeer zo veel mogelijk met mijn collega’s mee te denken. Een collega die bij een klant werkt en dus bijna nooit hier op kantoor komt, vroeg me of ik zijn nieuwe werktelefoon naar zijn huisadres kon sturen. Als hij daar blij van wordt, doe ik dat graag. En we vierden Sinterklaas voorheen in de ochtend. Ik hoorde van collega’s dat dat niet ideaal is, omdat veel kinderen op zaterdagochtend sporten. Dus vieren we Sinterklaas nu in de middag, geen probleem. En ik probeer oog te hebben voor iedereen. Soms zijn er collega’s die tijdens de vrijdagmiddagborrel door moeten werken. Ik breng ze dan even een schaaltje met borrelhapjes, zodat zij toch ook iets lekkers te knabbelen hebben. Dat zijn van die kleine dingen die een grote impact hebben.”

Zijn er ook extra’s die voor jou iets te ver gaan?

“Ik probeer wel altijd te kijken of een verzoek werkgerelateerd is. Laatst vroeg iemand of ik voetbalplaatjes naar een collega kon opsturen. Dat vond ik wat ver gaan. Maar ik probeer dan wel mee te denken. Ik heb aangegeven dat die collega over een paar dagen weer op kantoor is, zodat zij die plaatjes zelf kunnen ruilen.”

‘In ons vibeteam wisselen we ideeën uit’

Je maakt deel uit van een vibeteam. Wat houdt dat in?

“Ik zit in het vibeteam samen met de andere vibemanager, de directeur en de HR-manager. Elke maandagochtend hebben we een kort overleg waarin we de lopende zaken bespreken, ideeën uitwisselen en beslissingen nemen. Dat gaat bijvoorbeeld over het kerstcadeau of praktische zaken waarmee we de werkomgeving kunnen verbeteren, zoals het verfraaien van een kale, witte wand voor een prettigere aanblik.”

Welke tip zou je andere vibemanagers willen geven?

“Denk aan de kleine onverwachtse dingen. Zo neem ik regelmatig iets lekkers mee voor bij de koffie of tussendoor. Ik heb een keer op kantoor een cake gebakken. Dat gaf een heerlijke geur in onze keuken én een persoonlijk tintje. En wees je ervan bewust dat je meer geeft dan je zult ontvangen. Ik wil open en toegankelijk zijn voor iedereen en met alle collega’s een goed contact hebben. Dat hoort bij mijn rol in dit bedrijf. Ik ben er voor de medewerkers, klanten en relaties, en niet andersom. Ik krijg vaak te horen dat de sfeer op een positieve manier is veranderd. Dat geeft mij voldoening.”

Meer weten over de vibemanager?

Lees het grote trendartikel Vibemanager zorgt voor wauw-factor.

Voorbeelden

Op zoek naar meer leuke voorbeelden van vibemanagement? Lees dan dit artikel Vibemanagement: voorbeelden.

Zelf aan de slag

In de tweedaagse training Vibemanager leer je meer over deze nieuwe functie en hoe jij daar in de praktijk invulling aan kunt geven.

Reageer op dit artikel