nieuws

Vibemanager zorgt voor wauw-factor

Faciliteren

“Vibemanagement past bij deze tijd”, zegt trainer Gunilla Blijsie. “Vroeger ging je naar je werk omdat dat moest. Nu willen mensen gelukkig zijn, ook op hun werk. Een vibemanager zorgt ervoor dat een baan een wauw-factor krijgt. Het geeft medewerkers het gevoel van: dit is een organisatie waar ik me thuis voel en waar ik graag wil zijn.” Hoe doet een vibemanager dat? En wat houdt die functie precies in?

Vibemanager zorgt voor wauw-factor

“Een vibemanager zorgt ervoor dat er een goede vibe in een organisatie is”, zegt trainer Gunilla Blijsie. “Hoe je dat doet is per branche en per organisatie verschillend. Hoogopgeleide, ambitieuze ICT-medewerkers hebben andere wensen dan medewerkers in de zorg. De ene groep zou het bijvoorbeeld heerlijk vinden om regelmatig samen te lunchen. Dat geeft hen de kans om even op adem te komen en collega’s rustig te spreken. Anderen maak je weer gelukkig met een mooie ontspanningsruimte en een leuke bar. Ga dus als vibemanager op onderzoek uit. Vraag het onderzoek naar medewerkerstevredenheid op. Praat met je collega’s en kijk hoe de processen op een afdeling lopen. Wil iedereen op vrijdagmiddag naar huis? Of zouden ze het leuk vinden om na een drukke week even samen te borrelen? Kortom, zorg dat je aanvoelt wat medewerkers echt willen en dat je voldoende voelsprieten in de organisatie krijgt.”

Gunilla Blijsie

Gunilla Blijsie

Vibemanager verbetert het werkklimaat

“Dit onderzoek levert meer op dan alleen goede ideeën”, zegt Gunilla. “Je komt er ook achter wat niet zo goed loopt en wat de frustraties van jouw collega’s zijn. Misschien storen ze zich bijvoorbeeld aan een haperende computer of vinden ze het lastig om zich te concentreren in de open kantoortuin. Als vibemanager is het de kunst om je niet mee te laten slepen door deze individuele verhalen. Je herkent de frustraties en probeert er met een helicopterview naar te kijken. En je vraagt je af wat jij kunt doen om het algehele werkklimaat te verbeteren.”

Als voorbeeld noemt Gunilla de frustratie van medewerkers die moeten verhuizen naar een nieuw pand. “Voor veel medewerkers is die verhuizing een feest. Maar misschien dat de oude garde daar moeite mee heeft, omdat zij veel herinneringen hebben aan die goede oude tijd. Hoe leuk is het dan om op een vrijdagmiddag met z’n allen afscheid te nemen van dat pand? Je verzamelt wat foto’s en verhalen uit die tijd. En je zorgt voor een hapje en een drankje. Zo voelen zij zich begrepen en kunnen ze gemakkelijker de stap maken naar het nieuwe pand.”

Vibemanager komt met de leukste ideeën

Feike Cats, auteur van het boek Verleuken kan iedereen, zegt dat er legio dingen zijn die het werk leuker kunnen maken, zoals een voetbaltafel in de kantine, flexibele werktijden of een kantine die omgetoverd wordt tot een veredelde huiskamer. “En geluk zit hem vaak in kleine dingen”, zegt hij. “Misschien moet iedereen werken tijdens de Olympische Spelen. Hoe leuk is het dan dat iemand op jouw werkplek een televisie regelt, zodat je de Spelen toch met een half oog kunt volgen. Je hebt een vibemanager nodig die dit soort dingen regelt omdat het anders niet van de grond komt.”

Feike zegt dat het bovendien belangrijk is dat een vibemanager voor voldoende draagvlak zorgt. “Zet verleukteams op, want de leukste ideeën komen als je praat met mensen van de werkvloer. En probeer vooral niet te veel tegelijk te doen. Mensen raken gemotiveerd door de veranderingen die ze zien. Zo ontstaan er weer nieuwe ideeën. En overdrijf niet. De werkplek hoeft ook weer geen speeltuin te worden. Het moet een plek blijven waar ook gewoon gewerkt wordt.”

Feike Cats

Feike Cats | Foto: Esther Meijer

Vibemanager zorgt voor afstemming

Gunilla zegt bovendien dat het belangrijk is om oog te hebben voor het geheel. “Mensen kunnen individueel erg talentvol zijn. Toch kan er een slechte vibe ontstaan als zij in een team samen moeten werken. Als vibemanager doorzie je dat en kun je daar op een creatieve manier een goede draai aan geven. Belangrijk daarbij is de afstemming met de directie. Als vibemanager sta je stevig in je schoenen. Als de sfeer slecht is, durf je dat te adresseren. Bovendien ben je sensitief genoeg om te weten dat een organisatie waarin veel verandert niet altijd een positieve vibe heeft. Je anticipeert daarop en hebt je eigen kijk op de factoren die invloed hebben op de heersende vibe.”

Raakvlak met HR en officemanagement

Tot slot is het de vraag welke plek je hebt binnen een organisatie. Gunilla zegt dat een vibemanager raakvlakken heeft met personeelszaken. “Een vibemanager is meer een doener. Als HR-manager richt je je vooral op het beleid of de beleidsinstrumenten. Een goede vibemanager is meer iemand die tussen de collega’s staat. Hij of zij is sensitief en voelt bijvoorbeeld aan dat het niet goed gaat met iemand, neemt het initiatief om erachter te komen wat er speelt en kiest een passende actie.”

Vibemanagement heeft ook raakvlakken met officemanagement. Gunilla: “Maar het grote verschil zou moeten zijn dat een vibemanager een budget heeft voor het creëren van de juiste sfeer. Dit stelt hem of haar in staat om zelf de juiste beslissingen te nemen en zo bij te dragen aan de juiste vibe.”

Vibemanagement komt uit Amerika

Vibemanagement komt oorspronkelijk uit Amerika. IT-bedrijven in Silicon Valley zetten vibemanagement in om talentvolle medewerkers aan zich te binden. Toch verwacht trainer en auteur Sanders Schroevers niet dat het Amerikaanse vibemanagement ook een succes kan worden in Nederland. “Amerikanen vinden het normaal dat zij persoonlijk beloond worden voor hun prestaties. Een vibemanager die allerlei extra’s voor hen regelt, past daarbij. In Nederland is het juist niet wenselijk om je hoofd boven het maaiveld uit te steken. We houden wel van extra’s, maar die moeten dan voor iedereen gelden. En we zijn er al helemaal niet aan gewend dat een manager even in een hangmatje gaat liggen om ergens rustig over na te denken. De instelling is: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.”

‘Kopieer niet klakkeloos vibemanagement uit andere landen’

Sander ziet dat vibemanagement ook in andere werelddelen wordt toegepast. Zo heeft hij zelf in Japan gewerkt. “In Azië is het groepsgevoel erg belangrijk. Na het werk gingen we bijvoorbeeld met z’n allen uit eten. Tot mijn grote verbazing gingen we daarna weer terug naar kantoor om verder te werken. Ook was het gebruikelijk om met z’n allen op vakantie te gaan. Als Nederlander zat ik er helemaal niet op te wachten om alles samen te doen. Ik wilde mijn eigen vakantie plannen op mijn eigen manier.” Sander zegt dat het niet verstandig is om het vibemanagement uit andere landen klakkeloos te kopiëren.

“Je moet er rekening mee houden dat wij een calvinistische cultuur hebben. Tijdens werktijd hebben we een hands-onmentaliteit. En we hechten aan de scheiding tussen werk en privé. Het is heel gebruikelijk om aan het einde van de dag te zeggen: ‘Ik ga nu naar huis’, ook als dat betekent dat daardoor de deadline niet wordt gehaald. We willen best wel wat extra activiteiten met onze collega’s te doen. Maar uiteindelijk vinden we het ook heerlijk om weer naar huis te gaan.”

Sander Schroevers

Sander Schroevers

Voorbeelden vibemanagement

Wat kun je als vibemanager doen om de vibe te verbeteren? Management Support zette enkele voorbeelden van vibemanagement op een rij.

Best practices vibemanagement

Hoe je vibemanagement nu toepast in de dagelijkse praktijk vertellen twee vibemanagers bij:

Trivento
Pepperminds

Training Vibemanager

Dat er op de werkvloer de komende jaren veel gaat veranderen staat vast. Nieuw is de ontwikkeling van vibemanager. Iemand die alle collega’s kent en zorgt voor een werkklimaat waarin iedereen met plezier kan werken. Die – nu mensen steeds flexibeler en op afstand werken – júist zorgt voor betrokkenheid en verbinding. Die inspeelt op de behoefte aan meer positieve vibes op het werk. Immers: mensen die met plezier werken, zijn gemotiveerder én presteren beter. Als assistant is deze functie jou op het lijf geschreven. Je bent immers al gewend om anderen te ontzorgen. In de tweedaagse training Vibemanager leer je meer over deze nieuwe functie en hoe jij daar in de praktijk invulling aan kunt geven. Data: 4 & 25 september 2018.

Reageer op dit artikel