artikel

nummer 5 mei 2008

Geen categorie

CommunicerenDe ongeschreven regels van de werkvloerOngeschreven regels, het woord zegt het al, liggen nergens vast. Als je al jaren bij een bedrijf werkt, ken je ze wel. Maar als je net aan een nieuwe baan begint, ben je meestal nog niet helemaal op de hoogte van de bedrijfscultuur. Hoe kun je weten dat de vrijdagse […]

nummer 5 mei 2008

Communiceren
De ongeschreven regels van de werkvloer
Ongeschreven regels, het woord zegt het al, liggen nergens vast. Als je al jaren bij een bedrijf werkt, ken je ze wel. Maar als je net aan een nieuwe baan begint, ben je meestal nog niet helemaal op de hoogte van de bedrijfscultuur. Hoe kun je weten dat de vrijdagse borrel na werktijd wel degelijk belangrijk is? Dat staat niet op de website van het bedrijf die je uiteraard hebt bestudeerd. En weet jij veel dat je je adv-dagen niet ongestraft kunt opnemen? Allemaal regels die grote invloed hebben op het reilen en zeilen van een onderneming. Dit artikel helpt je inzicht te krijgen in dergelijke regels.
Casus van een coach
Het dilemma van de ‘doener’
Je volgt een cursus waarvan je overtuigd bent dat die je werk straks een stuk prettiger maakt. Met de kennis die je denkt op te doen moet je in ieder geval sneller kunnen werken, collega’s beter kunnen aansturen en last but not least, niet schromen om je manager meer details te vragen als hij weer eens een lastige klus bij je neerlegt. De cursus duurt twee dagen, maar al na dag één heb je het gevoel dat je niets zit te doen. Je voelt je bezwaard en twijfelt nu aan het nut van de training. Gunilla Blijsie over het ‘Dilemma van de doener’.
Informatiemanagement
Privacy en het personeelsdossier
In een klein of middelgroot bedrijf is ‘personeelszaken’ vaak een extra taak voor een manager. Een groot deel daarvan zal hij delegeren aan de managementassistent of officemanager. Deze moet dan natuurlijk wél weten welke gevoelige informatie zo’n dossier kan bevatten en hoe zo’n dossier gearchiveerd moet worden. Wat je allemaal moet weten als je de personeelsdossiers beheert.
Interview
‘Ik maak wat moois van m’n werk’
Ric Schoens is secretaresse bij de Reiniging van het Stadsdeel Centrum van Amsterdam. Een operationeel bedrijf, waar het wemelt van de Amsterdammers die allemaal een mening hebben en die ook ventileren. Ric echter geniet vertrouwen en is een gewaardeerd en gerespecteerd persoon binnen die organisatie. Hoe dat komt? ‘Ik ben opgeruimd en vrolijk, en maak wat moois van m’n werk!’, zegt Ric.


Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels