artikel

10 tips voor het omgaan met mensen die je als tiepmiep behandelen

Geen categorie

1. Haal diep adem en blijf professioneel. Al zou je hem of haar het liefst stevig van repliek dienen, op de korte én lange termijn trek jij aan het langste eind. 2. Vraag je af of het wel zo bedoeld is. Niet iedereen is even sociaal vaardig. Vertoont deze persoon dit gedrag alleen bij jou, […]

1. Haal diep adem en blijf professioneel. Al zou je hem of haar het liefst stevig van repliek dienen, op de korte én lange termijn trek jij aan het langste eind.

2. Vraag je af of het wel zo bedoeld is. Niet iedereen is even sociaal vaardig. Vertoont deze persoon dit gedrag alleen bij jou, of bij iedereen? In dat laatste geval hoef je je het niet persoonlijk aan te trekken.

3. Bereid je voor. Bijvoorbeeld op collega X die altijd grapt ‘Jij haalt toch zeker wel koffie voor ons allemaal?’ Meestal bedenk je het beste antwoord op weg naar huis in de auto; bewaar die zin en gebruik hem de volgende keer.

4. Geef je grenzen aan. De secretaresse die op schoot bij de baas een memo gedicteerd krijgt, bestaat alleen in een specifiek genre films voor volwassenen. Dergelijke grapjes hoef je niet te accepteren: “Ik geloof niet dat ik dit soort opmerkingen grappig vind. Wil je ze niet meer maken?”

5. Vertel hoe je denkt dat je kunt bijdragen. Niemand ziet aan je neus dat je een regeltalent bent, of mee wilt denken over de digitalisering van het archief. Soms is het geen onderschatting, maar onwetendheid.

6. Laat je meerwaarde zien. Heb je iets gedaan voor de organisatie waar mensen blij mee zijn? Vertel er over aan anderen. Het gaat niet vanzelf, het organiseren van die enorme klantenmailing of het regelen van die open dag. Pronken hoeft niet, maar wees niet te bescheiden.

7. Benoem wat je hoort (of denkt te horen!). Benadert iemand jou steeds op dezelfde (vervelende) manier, spreek diegene er dan op aan. “Uit wat je vraagt krijg ik het gevoel dat je mijn rol niet helemaal serieus neemt en dat vind ik niet prettig. Herken je dat?”. Zo krijg je meer informatie en hopelijk een constructief gesprek.

8. Ga voor de inhoud, niet voor de vorm. Jezelf ‘personal assistant’ noemen of ‘management assistente’ terwijl je collega’s altijd gewoon secetaresse worden genoemd, kan averechts werken. Zoiets kan beter collectief worden gedaan – en dan nog zegt het weinig over de inhoud van je werk.

9. Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn. Gedraag je niet als een bitch tegenover mensen waarvan je weet dat ze je niet serieus nemen. Blijf professioneel en vriendelijk.

10. Praat niet negatief over jezelf of je functie. Bagatelliseer niet wat je doet, want dan devalueer je je eigen positie. Zoals Sylvia Tóth ooit zei: ‘Een bedrijf kan best een week zonder directeur, maar niet zonder secretaresse.’

Tekst: Karen Visser (www.newbroom.nl)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels