nieuws

Bedrijfsuitjes werken contraproductief

Geen categorie

Een rondje karten, op een skippybal rond stuiteren op de hei, koken met collega’s of survivallen in de Ardennen. Bedrijven weten soms van gekkigheid niet wat ze moeten organiseren voor hun personeel. Maar hoe leuk de sfeer tijdens zo’n uitstapje ook is, op maandagochtend gelden toch weer andere regels.

Een rondje karten, op een skippybal rond stuiteren op de hei, koken met collega’s of survivallen in de Ardennen. Bedrijven weten soms van gekkigheid niet wat ze moeten organiseren voor hun personeel. Maar hoe leuk de sfeer tijdens zo’n uitje ook is, op maandagochtend gelden toch weer andere regels.

‘De uitjes werken eigenlijk contraproductief voor de prestaties van het bedrijf’, zegt Sybe Rebel. Samen met Lara Frank schreef hij het boek ‘Samenwerken in teams’. ‘Een bedrijfsuitje is weggegooid geld’, stellen zij. Het werkt volgens het tweetal alleen maar verwarrend. ‘Samen aan de bar hangen gebeurt toch in een totaal andere context. Een goede sfeer wordt in Nederlandse bedrijven vaak vooropgesteld en niet de kwaliteit van de dialoog’, zegt Lara. ‘Nederlanders vinden zichzelf vaak direct, maar eigenlijk zijn de managers dikwijls te huiverig om daadwerkelijk te overleggen. Mensen moeten juist in de bedrijfsmatige sfeer elkaar de waarheid durven zeggen.

‘Op zich is een bedrijfsuitje om de gezelligheid te verhogen niet verkeerd’, vindt Frank. ‘Maar het moet niet worden gebruikt om confrontaties uit de weg te gaan. In veel organisaties heerst een groot onvermogen om samen te werken in teamverband. Dit komt vaak omdat managers of teamleiders als de dood zijn voor autoriteitsverlies. Terwijl het beter is dat leidinggevenden het gesprek met de teamleden durven aan te gaan. Managers hopen conflicten te vermijden door in ieder geval de sfeer goed te houden. Dat is echt de omgekeerde weg’, meent het tweetal.

Bron: De Financieele Telegraaf

Reageer op dit artikel