nieuws

Werk & Uiterlijk

Geen categorie

Eén op de vijf jongeren is op het werk wel eens aangesproken op hun uiterlijk. Vaak moeten ze vervolgens hun sieraden of accessoires (lees piercings) op de werkvloer afdoen of veranderen. Dit blijkt uit een onderzoek van FNV Jong. FNV Jong wil nu met een campagne over ‘Werk & Uiterlijk’ bijdragen aan meer duidelijkheid en begrip.

Eén op de vijf jongeren is op het werk wel eens aangesproken op hun uiterlijk. Vaak moeten ze vervolgens hun sieraden of accessoires (lees piercings) op de werkvloer afdoen of veranderen. Dit blijkt uit een onderzoek van FNV Jong. FNV Jong wil nu met een campagne over ‘Werk & Uiterlijk’ bijdragen aan meer duidelijkheid en begrip.

Jongeren moeten met hun baas in gesprek gaan over uiterlijk op het werk. FNV Jong wil jongeren de middelen geven om zich tijdens een gesprek mondig op te stellen. ‘Als jongere heb je bepaalde rechten, ook als het gaat om je uiterlijk. Het gaat daarbij om jouw smaak, en niet die van de baas. Vaak worden jongeren nu niet op de juiste manier aangesproken op hun uiterlijk’, aldus Jeroen de Glas, die vrijdag officieel voorzitter werd van FNV Jong.

Een derde van de jongeren draagt oorbellen (33 procent) of make-up (17 procent). Tattoo’s en piercings komen minder vaak voor. Een deel van deze jongeren moet oorbellen, tattoo’s of piercings verbergen of afdoen. ‘Een bedrijf mag best eisen stellen in verband met veiligheid of hygiëne, dus losse haren in een kapje aan de lopende band of in de buurt van etenswaren zijn logisch’, zegt De Glas.

Toch gebeurt het vaak dat werkgevers jongeren op een verkeerde manier aanspreken op hun uiterlijk en daarvoor absurde argumenten gebruiken. De Glas: ‘Je ziet veel onduidelijkheid en willekeur op de werkvloer. En willekeur leidt tot onbegrip.’

Reageer op dit artikel