nieuws

Waarom bazen niet voor rede vatbaar zijn

Geen categorie

Heb je wel eens het gevoel dat het onmogelijk is je baas op andere gedachten te brengen? Dat kan wel eens kloppen. Psychologen hebben namelijk ontdekt dat macht mensen zelfverzekerder maakt. En dat is moeilijk ‘ompraten’!

Heb je wel eens het gevoel dat het onmogelijk is je baas op andere gedachten te brengen? Dat kan wel eens kloppen. Psychologen hebben namelijk ontdekt dat macht mensen zelfverzekerder maakt. En dat is moeilijk ‘ompraten’!

Volgens een artikel in de ‘Journal of Personality and Social Psychology, vertrouwen mensen in een machtspositie erg op hun eigen mening en zijn dus minder geneigd van standpunt te veranderen. ‘Zet je diezelfde mensen echter in een positie waarin ze zich minder machtig voelen, dan heb je kans dat ze nieuwe ideeën wél overwegen’, aldus Pablo Briñol, hoofdauteur van het onderzoek en sociaal psycholoog aan de Universidad Autónoma de Madrid.

Tijdens het onderzoek kwam uit rollenspellen naar voren dat mensen die zich minder machtig voelen, meteen minder vertrouwen in hun eigen argumenten hebben. En dat niet alleen, ook de timing is cruciaal. Komt de boodschap meteen na het moment waarop mensen zich oppermachtig voelen, dan zijn ze het minst makkelijk te overtuigen van een andere mening dan die van henzelf. Maar als ze meteen na een indringende boodschap het gevoel krijgen macht te hebben, dan is de kans groot dat ze hun mening bijstellen.

Wil je loonsverhoging? Vraag dat dan niet in het kantoor van de baas, maar breng het onderwerp liever in de kantine of ergens anders ter sprake, waar niets herinnert aan wie de baas is. Vraag je het toch ‘op kantoor’? Probeer dan eerst iets te zeggen dat zijn of haar vertrouwen aan het wankelen brengt. Vertel bijvoorbeeld iets wat hij of zij nog niet weet. Zodra je vervolgens je vraag te berde brengt, maak dan meteen daarop weer duidelijk dat hij natuurlijk degene is die de touwtjes in handen heeft. Op die manier wordt je boodschap geassocieerd met een positief gevoel van macht. Als je dan ook met goede argumenten komt, is de kans op overreding het grootst.

Bron: managersonline.nl

Reageer op dit artikel