nieuws

De normen en waarden op de werkvloer

Geen categorie

Eén op de drie werknemers vindt zijn manager oneerlijk. Bovendien houden veel managers er een dubbele agenda op na, wat leidt tot een gespannen sfeer op de werkvloer. De grootste frustraties onder werknemers ontstaan door managers die hun afspraken niet nakomen. En een manager die het niet zo nauw neemt met de normen en waarden, verliest snel het respect van z’n medewerkers.

Eén op de drie werknemers vindt zijn manager oneerlijk. Bovendien houden veel managers er een dubbele agenda op na, wat leidt tot een gespannen sfeer op de werkvloer. De grootste frustraties onder werknemers ontstaan door managers die hun afspraken niet nakomen. En een manager die het niet zo nauw neemt met de normen en waarden, verliest snel het respect van z’n medewerkers. Dat blijkt uit onderzoek van werksite.nl.

Het gevolg is dat de motivatie onder het personeel daalt en open communicatie daarmee niet meer mogelijk lijkt. In deze omstandigheden geeft 40 procent van de respondenten aan niet altijd de waarheid te spreken tegen z’n baas.

De ‘werksite’ deed verder onderzoek naar de mate van eerlijkheid van Nederlanders op de werkvloer. Maar liefst 85 procent van de werknemers vindt zichzelf eerlijk. Toch werkt 30 procent van hen minder hard wanneer ze een dag thuis kunnen werken. De terughoudendheid van managers om personeel vaker thuis te laten werken, lijkt daarmee gegrond.

Van de 1100 respondenten meldt 16 procent zich wel eens ten onrechte ziek. Een gelijk aantal werknemers werkt even wat rustiger zodra de baas niet op kantoor is. Een enkeling waagt het op dat moment zelfs om op de computer van zijn manager te kijken. Dat een groot aantal werknemers ook spullen mee naar huis neemt, verbaast waarschijnlijk niemand meer.

Persoonlijke geheimen vertrouwen we niet zo snel aan collega’s toe. 30 procent doet dit wel, één op de tien vertelt dit geheim vervolgens door aan een ander. Denk dus goed na wie je op je werk in vertrouwen neemt. Ook al vinden wij onszelf nog zo eerlijk, de praktijk wijst anders uit.

Bron: managersonline.nl

Reageer op dit artikel