nieuws

Je sociale profiel als visitekaartje

Geen categorie

We vertellen niks nieuws als we zeggen dat werkgevers op basis van je online profiel beslissen of ze jou in dienst nemen of niet. Een sociaal netwerkprofiel kan een werkgever immers een beter beeld geven van de kandidaat ‘in kwestie’. Dus zoek je een baan en plaats je je profiel op een of andere site? Hoe maak je dan een professionele indruk met je netwerkprofiel? En hoe verknal je het?

We vertellen niks nieuws als we zeggen dat werkgevers op basis van je online profiel beslissen of ze jou in dienst nemen of niet. Een sociaal netwerkprofiel kan een werkgever immers een beter beeld geven van de kandidaat ‘in kwestie’. Dus zoek je een baan en plaats je je profiel op een of andere site? Hoe maak je dan een professionele indruk met je netwerkprofiel?

1. Ruim op
Haal foto’s, inhoud en links die de verkeerde boodschap kunnen overbrengen aan een potentiële werkgever weg voordat je op zoek gaat naar een baan.

2. Werk je profiel regelmatig bij
Beschrijf wat je hebt bereikt, zowel op het werk als daarbuiten

3. Controleer reacties
Je hebt niet in de hand wat anderen zeggen, dus misschien is het een nog betere optie geen mogelijkheid te geven reacties op je site te plaatsen.

4. Kies je ‘vrienden’ zorgvuldig
Het lijkt zo onschuldig je bij een groep met een gekke of grappige naam te voegen, realiseer je echter dat recruitmanagers dan geen goede indruk van je krijgen. Kies ook de personen die je als ‘vrienden’ binnenhaalt, zorgvuldig uit.

5. Maak je profiel privé
Denk erover om je profiel op privé in te stellen, zodat niet Jan en alleman hem kunnen bekijken.

En dit moet je doen om een baan niet te krijgen:

– lieg over je kwalificaties
– gebruik een onprofessionele schermnaam
– plaats vooral provocerende of ongepaste foto’s op je site
– geef informatie over je criminele gedrag
– meld meteen hoeveel je drinkt en blowt
– maak vooral je vorige werkgever en collega’s zwart
– laat ook vertrouwelijke informatie van vorige werkgevers los
– en vertel er dan ook maar bij dat je niet kunt communiceren.

Bron: managersonline.nl

Reageer op dit artikel