nieuws

Bedrijven hanteren (te) botte bijl

Geen categorie

De recessie is voorlopig nog niet voorbij. Nederlandse bedrijven verwachten komend jaar een omzetdaling van 5 tot 30%. Men denkt dat economisch herstel pas eind 2010 of daarna zal intreden. Intussen snijden ze snel en diep in de kosten. Tegelijkertijd zijn er zorgen over de effectiviteit van de organisatie die zo wordt aangetast.

De recessie is voorlopig nog niet voorbij. Nederlandse bedrijven verwachten komend jaar een omzetdaling van 5 tot 30%. Men denkt dat economisch herstel pas eind 2010 of daarna zal intreden. Intussen snijden ze snel en diep in de kosten. Tegelijkertijd zijn er zorgen over de effectiviteit van de organisatie die zo wordt aangetast.

Dit blijkt uit onderzoek van internationaal onderzoeks- en adviesbureau Hay Group in samenwerking met ControllersMagazine onder financiële managers van Nederlandse bedrijven.

Waar gehakt wordt…

Bedrijven snijden op dit moment niet alleen overtollig vet weg, maar zetten ook het mes in vitale delen. Deelnemers aan het onderzoek geven aan dat meer dan de helft van de huidige kostenbesparingen ten koste gaat van zaken die waarde creëren in hun organisatie. ‘Er is haast en soms paniek, waardoor bij het hakken spaanders vallen,’ aldus Herman Koning, director Business Solutions bij Hay Group. ‘Het is noodzakelijk snel te reageren om te overleven, maar wel zodanig dat je doorkan met vitale functies.’ De meeste kosten worden gesneden in ondersteunende functies (Finance, HRM, marketing, IT) en Productie & Onderhoud.

Kwaliteitsslag maken

Er zijn Nederlandse bedrijven (30%) die niet alleen kosten reduceren, maar juist nu investeren. Zij willen kansen pakken door nu marktaandeel te vergroten (34%) of sterker uit de recessie te komen dan de concurrent (52%). Bedrijven die nu streven naar vergroting van marktaandeel doen dat met name door overname van concurrenten (80%). Hierbij zijn de kansen groot, maar de risico’s ook. Juist nu tellen zaken mee als cultuur en management, zaken die te maken hebben met motivatie en werkklimaat. Die bepalen of een overname een succes wordt, of faalt.

Bron: APS

Reageer op dit artikel