nieuws

Ongeschreven regels op de werkvloerzorgen voor misverstanden en conflicten

Geen categorie

Ongeschreven regels op de werkvloer, die vertellen hoe anderen zich moeten gedragen en hoe dingen gedaan moeten worden, zorgen ongemerkt voor misverstanden, miscommunicatie en conflicten. Dit zegt Harvard-docent Myra White op Management-issues.com.

Ongeschreven regels op de werkvloer, die vertellen hoe anderen zich moeten gedragen en hoe dingen gedaan moeten worden, zorgen ongemerkt voor misverstanden, miscommunicatie en conflicten. Dit zegt Harvard-docent Myra White op Management-issues.com.

White stelt dat samenwerking vroeger makkelijker was omdat collega’s allemaal dezelfde achtergrond, en dus gelijke ongeschreven regels hadden. Doordat nu in veel bedrijven mensen samenwerken van verschillend geslacht en uit verschillende landen en culturen, is dit veranderd.

Volgens White zorgen met name verborgen en persoonlijke ongeschreven regels voor misverstanden en conflicten op het werk. Zo zijn werknemers soms zo gericht op naleving van de bedrijfscultuur, dat ze niet doorhebben dat ze werken volgens verschillende ongeschreven regels. Ze dragen bijvoorbeeld hetzelfde soort kleding als collega’s en praten op dezelfde manier.

Ongeschreven regels zijn meestal subtieler dan zogenaamde cultuurregels. Je leert ze van je ouders en worden vaak toegepast op basis van eigen ervaringen. Deze regels zijn zo’n vast onderdeel van iemands denkwijze, dat men zich er vaak niet eens van bewust is. Laat staan doorheeft dat problemen met een collega hieruit voortkomen. Bewustwording van (andermans) ongeschreven regels zorgt volgens White voor betere werkrelaties en een prettigere werkomgeving.

Bron: hrpraktijk.nl / Gabor Mooij

Reageer op dit artikel