nieuws

Veilig twitteren op het werk

Geen categorie

Niet alleen ‘de gewone man’, ook politici, journalisten en ondernemingen twitteren dat het een lieve lust is. Ruim 350 miljoen mensen wereldwijd zijn inmiddels actief op de microblogging-site. Toch zijn er ook een aantal risico’s verbonden aan dat getwitter. Twitter op de werkvloer betekent een groter risico op malware en virussen. Verbieden is geen optie, risico’s reduceren wel!

Niet alleen ‘de gewone man’, ook politici, journalisten en ondernemingen twitteren dat het een lieve lust is. Ruim 350 miljoen mensen wereldwijd zijn inmiddels actief op de microblogging-site. Toch zijn er ook een aantal risico’s verbonden aan dat getwitter. Twitter op de werkvloer betekent een groter risico op malware en virussen. Verbieden is geen optie, risico’s reduceren wel!

Het gebruik van korte url’s maakt het eenvoudig om links naar besmette sites te maskeren of gebruikers naar een website te lokken die zij anders nooit zouden bezoeken, stelt GTI Software. Het komt steeds vaker voor dat kwaadwillenden met behulp van valse diensten persoonsgegevens weten te bemachtigen. Maar ook medewerkers kunnen – zonder erbij stil te staan – concurrentiegevoelige gegevens over een nieuw product of over een project vrijgeven, waarna de informatie voor iedereen toegankelijk is.

Twitter is een ideale manier om vrienden en collega’s te informeren over waar je mee bezig bent. Maar als je ook zakelijke tweets verstuurt, kunnen impulsieve mededelingen het imago van je bedrijf een flinke deuk bezorgen, vooral wanneer er kwetsende of ongenuanceerde berichten worden verstuurd.

Het twitteren verbieden is geen oplossing. Geïnformeerd worden over de risico’s wel. Vijf vuistregels:

1. Denk twee keer na voordat je een tweet verstuurt
Wanneer je slechts 140 karakters tot je beschikking hebt, moet je nog beter nadenken over de boodschap die je verzendt.

2. Wees terughoudend met url’s in tweets
Als er geen reden is om een website te bezoeken, doe dat dan ook niet.

3. Voorkom een confrontatie op twitter
Twitter is een fantastisch middel om feedback van klanten of iets dergelijks te verzamelen, maar zéker niet geschikt om conflicten op te lossen.

4. Committeer je aan de richtlijnen die je organisatie heeft opgesteld

5. Wees je bewust van de risico’s, dan handel je verstandiger

Bron: managersonline.nl

Reageer op dit artikel