nieuws

Thuiswerken steeds vaker in cao

Geen categorie

Steeds meer werknemers krijgen de kans om thuis te werken. Het percentage werknemers waarvoor een cao geldt met afspraken over thuiswerken steeg van 6 procent in 2007 naar 15 procent in 2009. Daarnaast blijken ook de werktijden vaker flexibel. ‘Steeds meer werkgevers zien in dat een goede combinatie van arbeid en zorg belangrijk is’, aldus het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Steeds meer werknemers krijgen de kans om thuis te werken. Het percentage werknemers waarvoor een cao geldt met afspraken over thuiswerken steeg van 6 procent in 2007 naar 15 procent in 2009. Daarnaast blijken ook de werktijden vaker flexibel. ‘Steeds meer werkgevers zien in dat een goede combinatie van arbeid en zorg belangrijk is’, aldus het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

De toename van het aantal cao’s met afspraken over thuiswerken is een van de conclusies van het rapport ‘Faciliteiten arbeid en zorg 2009’. Dit rapport gaat in op de mate waarin cao’s afspraken bevatten over verlofvormen, arbeidstijden en arbeidsduur om de combinatie arbeid en zorg voor werknemers te verbeteren.

Volgens het rapport zijn de werktijden van werknemers ook steeds vaker flexibel. Voor 16 procent van de werknemers geldt dat ze een cao hebben met aandacht voor flexibele werktijden. SZW benadrukt dat flexibele werktijden en telewerken van groot belang zijn voor het combineren van arbeid en zorg. Het kabinet streeft meer en langer werken door vrouwen na en dat kan alleen als het combineren van arbeid en zorg goed mogelijk is.

Tip voor leidinggevenden
Spreek duidelijk met thuiswerkende werknemers af hoeveel uur ze thuiswerken en welke werkzaamheden wel en niet onder thuiswerk vallen. Bespreek hierbij ook hoe ze thuis hun zakelijke activiteiten scheiden van de zorg voor kinderen en familieleden. Leg daarnaast goed vast welke resultaten van de werknemers verwacht worden, of ze nu thuiswerken of niet. Zo worden conflicten over het feit of thuiswerkers wel voldoende doen en presteren voorkomen.

Bron: hrpraktijk.nl/Gabor Mooij

Reageer op dit artikel